Windows Update fungerar inte, finns en lösning?

Jag har inte kunnat söka efter eller installera uppdateringar sedans den 14 juni. Varje gång jag har försökt söka med Windows Update så fastnar den bara på själva sökningen. Jag kan låta den stå i flera timmar utan att den hittar några uppdateringar.

Jag har försökt med felsökaren för Windows Update, men det hjälpte inte.

Vad mer kan jag göra?

Hej Daniel,

Tråkigt att höra att du inte kan uppdatera datorn. Det du kan prova med att göra är att scanna datorn efter korrupta filer genom att följa dessa instruktionera.

  1. Högerklicka på start ikonen och välj Kommandotolken (Administratör).

  2. Skriv in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth och tryck enter.

  3. När den är klart skriver du in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth och tryck enter.

  4. Slutligen när den är färdig skriv in sfc /scannow och tryck enter

Detta kan ta lite tid men se till att regristera vilket resultatet är, om det finns några koruppta filer inte.

Återkom gärna med resultat.

/Jonas

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Jag har samma problem.

Efter lite googling så kan en anledning vara att Windows Update anropar funktionen " QueryPerformanceFrequency " över 3 miljoner gånger(!) (Artikel "Even with the latest Windows Update client, applying updates remains glacially slow" hos Infoworld).

En lösning (inte testad än) är KB-3161664

Jag hade ett tag problem med att nå nedladdningssidorna om språket var svenska, men nu så verkar det fungera.

https://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=cb857c3c-6f74-45b9-9535-cb843a420424 (32-bit windows 7)

https://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=93059bdd-2e40-4437-b374-3591a51cd85c (64-bit windows 7)

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Uppdatering på problemet.

Jag har använt felsökaren igen, den fixade ett par problem med Windows Update men det gick ändå inte att söka efter uppdateringar, problemet är detsamma. Prövade även den ovan nämnda länken/uppdateringen men det gick inte heller. Problemet med Windows Update är detsamma, tänker söka efter korrupta filer som nästa steg och efter det får jag se vad som gäller.

Denna hade ingen effekt: KB-3161664

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej Daniel och Pml,

Tack för erat svar. Det ni kan göra efter ni har kollat med koruppta filer (kom ihåg att meddela resutatet) är att försöka ladda ner uppdateringar i felsäkertläge. felsäkertläge är ett mer restriktivtläge som gör det lättare att ladda ner uppdateringar. Följ dessa instruktioner;

  • Håll inne skiftknappen samtidigt som du klicka på att starta om datorn, när datorn startar om igen så ska du komma till återställningsmiljön.

  • Välj följande felsök > avancerad alternativ > startinställningar > starta om.

  • När datorn startar om igen så trycker du på F5 för att starta datorn i felsäkertläge med nätverk.

Återkom gärna med resultat.

/Jonas

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Jag har nu skannat efter korrupta filer. Resultatet löd:

"Skadade filer hittades men några av dem kunde inte repareras"

Vad blir nästa steg? Jag har även sökt efter virus/malware men datorn är ren från det.

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej Daniel,

Tack för ditt svar. Eftersom det finns korrupta filer på datorn kan det vara anledningen till att det inte går att ladda ner. Du kan följa denna guiden för att ta bort korrupta filer. Återkom gärna om du behöver någon hjälp med det.

/Jonas

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

För mig så löste sig problemet med Windows Update med kernel-patchen.

En sak till jag gjorde var att stänga av automatiska uppdateringar, så att inte Windows försökte leta efter uppdateringar vid uppstart. Och (jag nämnde det inte) som steg före, innan jag la in kernelpatchen så körde jag först viruskoll (som inte hittade något) och SFC /scannow (system file checker) så att alla filer var så schyssta.

När det gäller att komma till felsäkert läge så det sättet jag använde var att hamra på F8 vid uppstart, med tanke på att det var en dator med Windows 7 (mer specifikt Windows 7 Embedded utan GWX-möjlighet).

Kanske en orsak till att patchen hjälpte för mitt problem var att processorn i datorn var begränsad (enkelkärning och 32-bitars). Jag tror att den typ av problem jag hade (windows update verkar hänga sig med hög CPU-användning) främst visar sig på lite mindre kraftfulla processorer.

En annan sak, att ladda ner patchen är en tvåstegsprocedur. Först så laddar man ner patchen, antingen genom länkarna ovan eller genom att söka via KB-artikeln. Man får då en fil som heter något it stil med KBxxxxxxx.MSU (eventuellt med mer delar i filnamnet, som exempelvis x64 eller i32). Fungerar det inte att hämta hem filen via Internet Explorer så är det där problemet ligger.

Nästa steg är sedan att installera patchfilen genom att köra den. Det enklaste är att klicka på själva filen, och då startas ett program för standalone installation for windows update. Om det tvärnitar även här, genom att det tar längre tid än en kaffepaus för att komma förbi "looking for installed updates", så kan man prova att installera patchen via "wusa.exe"-programmet (kommandot). Se här https://support.microsoft.com/en-us/kb/934307 för information om wusa. Wusa kan även vara praktiskt att använda om man vill lägga in flera hotfixar i rad utan att starta om datorn för varje.

Ett annat program man kan ditta på är "dism" (https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825265.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396). Exempel: https://blogs.technet.microsoft.com/askcore/2011/02/15/how-to-use-dism-to-install-a-hotfix-from-within-windows/  ... men då börjar man nog komma ut på lite hal is om det gäller ett produktionssystem. "Why not just use WUSA to install the MSU files?" "WUSA Its slooow. DISM just inject the update."

Tips från https://support.microsoft.com/en-us/kb/2773898

... fast ta bort "winrs.exe -r:<computername>" - delen eftersom du kör lokalt på datorn.

Extract the .msu file [- through Windows Remote Shell -] with WUSA using the following command:
wusa.exe <update> /extract:<destination>
When complete, install the .cab package with dism.exe or Package Manager. To use dism.exe, use the command below:
dism.exe /online /add-package /PackagePath:<Path_To_Package>\KBnnnnnnn.cab

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej

Hade samma bekymmer med att Windows Update inte alls hämtat något sedan mitten av Maj och när jag sökte efter uppdateringar så kom svaret "Windows update är inte tillgängligt.... Vi försöker igen senare typ..

Körde dessa kommadon, startade om datorn sen fungerade det perfekt igen. Tack Jonas_Ha ! 

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

 
 

Fråga om info


Senast uppdaterat januari 7, 2024 Visningar 908 Gäller: