Themes / Skrivbordsunderlägg

Jag uppgraderade från Win 7 Pro 64 bit till Win 10 Pro 64 bit för ett tag sedan när Microsoft erbjöd den uppgraderingen gratis. Jag har haft lite problem med div. funktioner såsom startmenyn, volymknappen, sök-funktionen, appar, meddelanderutan mm. Problemen kom och försvann utan min medverkan eftersom det inte kunde avhjälpas genom att logga ut och in, starta om eller backa systemet till innan problemen upptäcktes. Alla problem försvann (tror jag) i och med den sista uppgraderingen från Win 10 Pro till Win 10 Pro, version 1511, 10586 som ville ersätta första Win 10 installationen. Bra så långt men ett annat "fel" som hängt med sedan jag uppgraderade till Win 10 men inte fattar orsaken för, är när jag vill byta tema på datorn, (de som man kan ladda ner från Microsoft via länken 'Hämta flera teman online' under valbara teman). Jag högerklickar på en tom del av skrivbordet och väljer anpassa. Därefter klickar jag på Teman och Temainställningar då poppar bifogat felmeddelande (skärmdump) upp 'Runtime Error' men det avhjälps (?) genom att klicka på OK i felmeddelandet därefter kommer jag åt inställningen för att byta bakgrundsbilder / tema. Vad menas med felmeddelandet och varför visas det när det ändå fungerar som det ska när jag "OK-klickat" på det?? Finns det någon som haft samma "felmeddelande"och löst orsaken till det?

Hej Mikael,

Jag hittade tyvärr inget specifikt på detta som påverkade teman på Windows 10 i vår databas. Det är möjligt at Microsoft Technet har mer info men jag såg inget vid en första sökning

Frågan är om detta påverkar fler än en profil?  Prova logga ut och in på en annan användarprofil och testa byta tema på den användaren. Blir det samma fel?

En annat tips är att kontrollera Windows filsystem då syswow64 eventuellt kan innehålla skadade filer


Högerklicka på startknappen och välj kommandotolken (admin)
Skriv in detta i fönstret som kommer upp och tryck enter:
Dism /online /cleanup-image /restorehealth
(var noga med mellanslagen)

När detta är klart, skriv in detta och tryck enter:
Sfc /scannow

 med vänlig hälsning
Lars

Om du fick svar på dina frågor, markera gärna i tråden att ärendet är löst.

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej Lars!

Jag är ensam användare och upptäckte strax efter mitt inlägg att jag får samma 'Error Runtime' -felmeddelande om jag klickar på [Avancerade ljudinställningar] och [Inställningar för muspekare] under Relaterade inställningar i samma meny.

Det är bara att klicka på [OK] eller "kryssa bort" bort rutan så öppnar sig inställningarna för dessa precis som [Temainställningar]. Jag ska testa ditt tips, (vid tillfälle).

Jag behöver ju inte skriva in kommandosträngen själv, du har ju skrivit den så bra att jag kan kopiera & klistra in den direkt från din rad ;-)  (Ctrl c & Ctrl v)

Högerklicka på startknappen och välj kommandotolken (admin)
Skriv in detta i fönstret som kommer upp och tryck enter:

Dism /online /cleanup-image /restorehealth

(var noga med mellanslagen)

När detta är klart, skriv in detta och tryck enter:


Sfc /scannow

Det gör egentligen inget att felmeddelandet poppar upp men det som stör mig att jag inte vet VARFÖR det gör det?

Mvh. Micke

BMF

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej Micke,

Håller med dig. Tyvärr så är Windows 10 så pass nytt så jag hittar inga andra anmälningar med samma typ av fel.

Om rutan dyker upp på fler ställen så kan det tyda på korrupta filer någonstans i systemet eller så är det profilen som är skadad på något sätt.  Det finns även en liten möjlighet att ett tredjepartsprogram (som är igång i autostart) stör funktionerna också. I så fall skulle detta kunna vara ett registerprogram eller möjligen ett antivirusprogram.

Om du inte använder några sådana produkter så kan du bortse från detta.

Testa i felsäkert läge och Clean Boot för att se om detta påverkar något.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/change-startup-settings-in-windows-10#v1h=tab01

Med vänlig hälsning
Lars

Om du fick svar på dina frågor, markera gärna i tråden att ärendet är löst.

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

 
 

Fråga om info


Senast uppdaterat februari 1, 2021 Visningar 1 Gäller: