Installera Windows på flera datorer?

Hej.

Jag var idag iväg och skulle handla två st. OEM licenser för Windows 7. Säljaren i butiken hävdade då att jag istället skulle köpa fullversionen som du kunde installeras på flera datorer, vilket även säljaren själv hade gjort. Sagt och gjort. Jag köpte fullversionen då Windows skulle installeras på två datorer som jag administerar. Dock ej i samma hushåll, men i familjen.
  • Jag undrar nu om detta är möjligt?
  • Kan jag installera med samma produktnyckel på flera datorer. Jag hade tänkt mig tre st.
  • Fungerar det även på Windows 8.1 om det är så att det går på 7:an?

//Magnus

Answer
Answer
Hej!

Kanske missförstod ni varandra? Den allmänna regeln lyder: en licens per dator.

Det finns skillnader mellan OEM-licenser och fullversioner. När du installerar en OEM-licens på en dator, knyts den till datorns hårdvara och du kan inte flytta licensen till en annan dator, om du skulle behöva det. Licensen dör med datorn.
Fullversioner kan flyttas mellan datorer, vilket är praktiskt om man köper en ny dator. Då behöver man inte köpa en ny Windows-licens utan man kan utnyttja den befintliga licensen på den nya datorn. Det gäller dock endast under förutsättning att man raderar Windows från den gamla datorn.

Microsoft skriver:

Översikt över licensregler - operativsystem 
I den här produktpoolen ingår operativsystem för enheter (datorer, handhållna enheter o.s.v.) Produkterna 
består huvudsakligen av Windows 7 och Microsoft Desktop Optimization Pack. 
Systemprodukter: licens per enhet 
- Du måste köpa en licens för varje enhet som du kommer att ha åtkomst till eller använda programvaran på 
(lokalt eller fjärranslutet). 
- Du får endast installera ett exemplar på enheten 
- Du kan installera det aktuella exemplaret i värdoperativsystemet eller i ett virtuellt (eller på annat sätt 
emulerat) maskinvarusystem. 


Om mitt svar löser ditt problem, markera det som löst.

13 personer hade nytta av det här svaret

·

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

 
 

Fråga om info


Senast uppdaterat mars 26, 2024 Visningar 5 066 Gäller: