Ik heb een maand geleden een systeemkopie van mijn laptop gemaakt. Dit heb ik gedaan via
Configuratiescherm → Back-up maken en terugzetten (Windows 7) → Een systeemkopie maken. Deze back-up heb ik op een externe harde schijf gemaakt.
Op de externe harde schijf staat nu een map genaamd “WindowsImageBackup”.
Er staan naast de back-up ook nog andere bestanden op de harde schijf.
Ook heb ik op een CD een systeemherstel gemaakt (dit werd geadviseerd nadat ik de systeemkopie had gemaakt). De CD met systeemherstel kan geopend worden zoals een USB en er staan een aantal mapjes ("boot", "efi", "sources") en bestanden ("bootmgr", "bootmgr.efi") op. Ik weet verder ook niet precies waarom ik een systeemherstel nodig heb om de back-up terug te zetten. Ik kan de bestanden namelijk niet openen of de CD starten zoals je met een installatieschijf zou doen.
Nu heb ik op 2 manieren geprobeerd om de systeemkopie terug te zetten:
1. Instellingen → Bijwerken en beveiliging → Systeemherstel → Geavanceerde opstartopties → Nu opnieuw opstarten → Problemen oplossen → Geavanceerde opties → Herstellen met installatiekopie.
In eerste instantie kan de computer de gemaakte back-up wel vinden en deze wordt weergeven onder "De nieuwste beschikbare systeemkopie gebruiken (aanbevolen)" De locatie, datum en tijd en computer kloppen. Als ik vervolgens op verder klink krijg ik een soort waarschuwing (links staat namelijk een gele driehoek met een zwart uitroepteken) met daarin de volgende tekst "Uw computer kan alleen worden hersteld als de schijf wordt geformatteerd waarop de Windows Herstelomgeving momenteel wordt uitgevoerd. Start op in de Windows Herstelomgeving vanaf een Windows-installatieschijf of een systeem herstelschijf om het opnieuw te proberen.
Klik op Schijf maken om een schijf te maken als u geen systeemherstelschijf hebt."
Ik heb vervolgens een lege CD in mijn laptop gestopt en op Schijf maken... geklikt. Daarna werd de computer opnieuw opgestart. De systeemkopie stond toen nog steeds niet op de laptop.
2. Configuratiescherm → Back-up maken en terugzetten (Windows 7) → Terugzetten
Hier stond de tekst "Er is geen back-up voor deze computer gevonden."
Ik heb toen dus nog op de optie Een andere back-up selecteren voor het terugzetten van bestanden → Vernieuwen geselecteerd.
De computer vindt de harde schijf niet op deze manier en het is dus niet gelukt om de WindowsImageBackup op de laptop terug te zetten.
Verder heb ik al twee keer via de chat contact met Windows Support gehad.
De eerste keer moest ik het volgende doen:
U kunt even Opdrachtpromp (administrator) openen en dan typt u deze commando's:
sfc /scannow (u drukt vervolgens op Enter en dan wacht u totdat hij klaar is)
dism /online /cleanup-image /restorehealth (weer op Enter en nadat hij klaar is start u de computer opnieuw op)
Daarna via manier 2 de systeemkopie op de laptop proberen te zetten. Hier liep ik tegen hetzelfde probleem aan dat de computer de back-up niet kan vinden.
Ook heb ik manier 1 nog een keer geprobeerd maar ook daar liep ik weer tegen hetzelfde probleem aan.
De tweede keer heeft een medewerker op mijn scherm meegekeken maar daar is geen oplossing uitgekomen. De medewerker dacht dat het bestand voor de systeemkopie corrupt was.
Kan iemand mij helpen om de gemaakte WindowsImageBackup op mijn laptop terug te zetten?