Een "ogenblik" geduld??? HEEEELP!!! ;-)

Donderdag computer hele dag gebruikt. Geen enkel probleem gehad. Afgesloten en vrijdagochtend het beruchte "Een ogenblik geduld' op het scherm. Van dat moment af topics afgezocht en zo'n beetje alle voorkomende 'oplossingen' geprobeerd. Niets helpt. Opstarten van cd rom, systeem dvd gemaakt USB station met opstart program gemaakt, vanuit DOS gewerkt, herstel commando's in DOS geprobeerd, je wil niet weten wat ik allemaal geprobeerd heb. En nog steeds het ziekmakende "Een ogenblik geduld"met dat stompzinnige draaiende balletjes cirkeltje. In Bios starten van USB, CD, DVD ingesteld, werkt niet. Ik gebruik een gewone computer quad core processor, DDR geheugen, 1TB HD en Win10 als systeem. Geen problemen gehad. Tot gisteren. Ik kom er niet meer in. Alles blijft hangen op dat **** scherm. Ik wil nog wat gegevens redden voordat ik een schone installatie probeer,, mijn project van deze week zit nog op de HD en ik kom er niet bij. (Map afbeeldingen) Wie kan me uit deze loop krijgen?

Dag Robert, 

Weet je zeker dat van USB (of DVD) is opgestart op het moment dat je USB of DVD gebruikt?  Zoals ik je beschrijving bekijke vermoed ik dat dat niet het geval is.  

Vlak na het opstarten van de computer zul je het logo zien van de fabrikant ervan.  Soms staat daarbij hoe je in de BIOS kunt komen.  Hoe dat gaat hangt per fabrikant af.  Dan kan bijvoorbeeld zijn: F2, F8, Del, etc.  Mocht het niet staan aangegeven dan kun je het vaak makkelijk vinden via een online zoekmachine.  Daarbij geen je dan het volgende aan:  [Merk en model van je pc ] BIOS  access key

Eenmaal in de BIOS aangekmen zoek je naar wat vaak genoemd worden een boot-order of boot-sequence.  Dat is een lijstje van waar opgestart kan worden bijvoorbeeld: DVD, USB, HD, HD1, HD2 etc.   Als je van USB wilt opstarten dan zet je USB bovenaan.  

Hoe dat je een dergelijke USB stick aanmaakt, staat op: Download Windows 10  

Bekijk daar tevens wat de vereiste zijn voor een dergelijk USB stick.  

(Hier screenshot van de knop om het hulpprogramma te downloaden om een USB stick te maken.  Dit gebeurd uiteraard op een andere computer daar je momenteel weining kan met je huidige computer.) 

Afbeelding

Met die USB stick kun je niet alleen Windows opnieuw installeren, maar kun je ook je huidige Windows installatie mee repareren.  

Nog een tip is om alle hardware te ontoppelen dat niet van belang is om Windows op te kunnen starten en erin te navigeren.   

Laat gerust weten of je hiermee iets verder gekomen bent. 

Met vriendelijke groet,  

Robert

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hartelijk dank voor uw feedback.

Inmiddels heb ik, moegebeukt door alle problemen, windows er opnieuw opgezet. Van DVD. Uiteraard opgestart via de aanpassing van opstarten in de BIOS. Del, is mijn knop daarvoor. Alle dingen zijn in de map windows old gezet gelukkig. Ben hoop software kwijt maar oke, mijn werk in afbeeldingen en documenten en videos heb ik terug gekregen. En direct backup gemaakt natuurlijk. Hebg er nog een dagje werk aan. Maar goed, het werkt weer. Ben het wel echt zat, eerst enorm veel problelen met Defender, daarna met de laatste update en nu dus de hele boel vastgelopen en opnieuw geinstalleerd. 
Ben er klaar mee, maar zit er helaas aan vast.
groet,
Robert

Was dit antwoord nuttig?

Hallo Robert,

Ik kan het me voorstellen dat je het zat bent, maar ben blij dat je toch het probleem hebt op kunnen lossen en je bestanden nog hebt kunnen redden. 

Om de kans op problemen in de toekomst te verkleinen zou ik graag nog willen adviseren op de website van de fabrikant van je computer te controleren of er updates zijn voor bijvoorbeeld de BIOS, firmware of drivers, want problemen zoals waar je hier tegenaan bent worden vaak veroorzaakt door een probleem met de compatibiliteit en zorgen dat alle updates geïnstalleerd zijn helpt dan verdere problemen voorkomen.

Laat het ons weten als je verdere vragen hebt.

Groeten,

Pascal

Was dit antwoord nuttig?

Vraaggegevens

Laatst bijgewerkt 10 april 2025 Weergaven 5.353 Van toepassing op: