Filrettigheter ved tilbakekopiering fra sikkerhetskopi til ny PC

Hei!
Min gamle Windows 8- PC krasjet for en tiden siden, og jeg forsøker nå å tilbakekopiere/ gjenopprette filer fra en ekstern backup-harddisk, lagret med Windows Sikkerhetskopiering (Windows 8). Den nye PC'en benytter Windows 10.

Jeg får tak i de sikkerhetskopierte mappene og filene, men når jeg forsøker å åpne dem får jeg feilmelding om at jeg ikke har tillatelse til å åpne filene.

Jeg har endret til et nytt brukernavn på den nye PC'en, men for å sjekke om dette var feilårsaken, har jeg satt brukernavnet tilbake til det navnet jeg brukte på den gamle Windows 8- PC'en. Det hjalp heller ikke.

Noen som har et forslag til hvordan jeg løser problemet med manglende tillatelser for tilbakekopierte/ gjenopprettede filer og mapper på en Win 10-PC?

På forhånd takk for hjelpen!

/perjol

Hei Perjol,

Takk for spørsmålet.

 

Kunne du ha prøvd følgende:

  1. Høyreklikk på mappen og trykk på Egenskaper.

  2. Trykk på fanen som heter Sikkerhet

  3. Trykk på Rediger, da vil du få opp et vindu som vil hete Tillatelser for ....

  4. Trykk på Legg til og deretter Avansert

  5. På det nye vinduet trykker du på Søk nå, da vil du se en liste med grupper og brukere.

  6. Finn den som heter Everyone, trykk på den og trykk OK på begge vinduene.

  7. Nå kan du velge vilken tillatelser du vil gi til Everyone, velg Alle tillatelser

  8. Trykk Bruk og OK

 

Nå skal du ha muligheten til å kunne åpne mappene i din eksterne hardisk.

 

Si gjerne hvordan det gikk!

Mvh,
Benita

Om du fant dette svaret nyttig, så gjerne markér det som Svar for å hjelpe andre brukere.

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

Ad trinn 6: "Finn den som heter Everyone". Jeg fant ingen som Everyone, men derimot en som heter Alle. Er det den samme?

Jeg valgte Alle og ga den Alle tillatelser. Klikket deretter Bruk og OK. Da fikk jeg følgende feilmelding:

"Feil ved bruk av sikkerhet. Det oppstod en feil mens sikkerhetsinformasjonen ble tatt i bruk for:

C:\Users\[brukernavn]+[mappe]\[filnavn]

Kan ikke nummerere objektene i beholderen. Ingen tilgang."

Etter å ha klikket Abryt, kommer det opp følgende lange feilmelding:

"Hvis du stopper overføringen av tillatelsesinnstillinger, kan det føre til en inkonsekvent status der objekter har forskjellige innstillinger. Hvis du gjorde denne endringen ved en feiltakelse, bør du bruke de riktige tillatelsesinnstillingene umiddelbart."

- Jeg står med andre ord ganske fast ...

/perjol

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

Utfyllende opplysninger:


Gruppe- og brukernavn for hver fil er vel vanligvis:

- SYSTEM

- [brukernavn] (pc-navn - brukernavn)

- Administratorer (pc-navn - Administratorer)

For de filene jeg gjenoppretter er SYSTEM og Administratorer oppgitt med Alle rettigheter, men [Brukernavn] er erstattet av en sikkerhetskontohaver kalt "S-1-5-21-.........". Denne brukeren har et ikon med et spørsmålstegn og tillatelsene er Arvet fra et overordnet objekt.

Slik jeg oppfatter det, er det brukeren/sikkerhetskontohaveren "S-1-5-21-...." med rettigheter arvet fra et overordnet objekt som er problemet her?

/perjol

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

Hei Perjol,

Takk for svar!

Kunne du ha sendt oss noen skjermbilder av feilmeldingene du får, slik at vi kan se nærmere på det?

Jeg ser frem til ditt svar!

MvH,

Benita

Om du fant dette svaret nyttig, så gjerne markér det som Svar for å hjelpe andre brukere.

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

Takk for svar.

Sikkerhetskopiene ble opprettet på den gamle Windows 7- pc'en og lagert på en ekstern harddisk (Western Digital, My Book Essential). Jeg forsøker nå å gjenopprette filer fra denne harddisken til en ny Windows 10-pc.

Jeg mener å ha satt riktige filegenskaper i rotkatalogen på den eksterne harddisken. Når en vilkårlig fil er gjenopprettet fra denne harddisken til den nye Windows 10-pc'en, er sikkerhetskontohaveren på fila blitt endret til et kryptisk navn "S-1-5-6 ....." og denne fila arver nå fra et overordnet objekt. Jeg har endret navnet på eieren av fila til meg selv, men det hjalp ikke så mye.

Jeg antar at det er denne endringen av sikkerhetskontohaveren under gjenoppretting fra ekstern harddisk til pc som er selve problemet her.

Nedenfor har jeg lastet opp 10 skjermbilder, som forsøker å vise hva jeg har gjort sekvensielt.

På forhånd takk for hjelpen!

/perjol

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

Hei Per Jørgen,

Vi har eskalert denne saken til våre eksperter. Vi vil kontakte deg videre så snart vi har en løsning, eller trenger ytteligere informasjon.

Med vennlig hilsen,

Øystein

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

Hei Per Jørgen,

I det siste skjermbildet som du sendte, er det en knapp som som heter Legg til, som lar deg legge til brukere i tillatelser. Kan du trykke på den knappen, og legge til brukeren din? Dette er fordi det virker som om brukeren din ikke er lagt til i listen over brukerkontoer med tillatelse.

Med vennlig hilsen,

Øystein

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

Takk for svar.


Jo, jeg har brukt "Legg til" flere ganger, men i dette tilfellet skal jeg hente tilbake 2-3 000 filer (mye fotofiler), og da går det jo ikke an å endre adgangsrettigheter for hver enkelt fil.

Som du kanskje ser, er det ført opp en sikkerhetskontoinnehaver med et kryptisk navn ("S-1-5-21.." osv ). Jeg tror dette er mitt brukernavn (forvrengt) på den eksterne harddisken (WD Notebook), hvor det er lagret backup fra den gamle, ødelagte Win 7-PC'en. Denne backup'en er laget med Windows Sikkerhetskopiering.

Generelt:

Jeg har brukt Windows Sikkerhetskopiering og ekstern harddisk for å sikre meg mot nettopp harddiskkræsj etc. Hensikten må jo være at man da enkelt kan hente tilbake en backup som er lagret eksternt til en ny PC. Hvis jeg ikke får hentet tilbake mine gamle, sikkerhetskopierte filer, må jeg vel snart sende de to gamle harddiskene til kostbar rekonstruksjon - og det håper jeg jo å unngå.

På forhånd takk for svar.

/perjol

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

 
 

Informasjon om spørsmål


Sist oppdatert august 30, 2023 Visninger 59 Gjelder for: