Probleem draadloze printer

Beste forumbezoeker,

Ik heb een Canon Pixma iP5200R inkjet printer op correcte wijze draadloos (!) verbonden met mijn desktop-PC (Win 7, 64-bit). Ik kon echter in eerste instantie niet draadloos printen, want de volgende printerstatusmelding verschijnt direct na het geven van een printopdracht: "De printer wordt door een andere computer gebruikt." Het hiervoor vermelde printprobleem is opgelost door bij Printereigenschappen in het tabblad 'Poorten' het vinkje ('v') bij "Ondersteuning in twee richtingen inschakelen" weg te halen, echter direct nadat de draadloze printopdracht is gegeven verschijnt de volgende printerstatusmelding: "Communicatie met de printer is niet mogelijk. Selecteer Bi-directionele ondersteuning inschakelen in het dialoogvenster Eigenschappen van deze printer.". Als ik vorenbedoeld vinkje laat staan is communicatie met de printer wel mogelijk, echter kan ik niet draadloos printen. Als ik vorenbedoeld vinkje weghaal kan ik draadloos printen, echter is communicatie met de printer niet mogelijk. Wat is de oplossing om draadloos te kunnen printen en (!) communicatie met de printer te hebben? Bij voorbaat dank voor uw reactie!

Hallo gemini1968,

Heeft u de bijbehorende software goed geinstalleerd?
Als ik op de website van Canon rondkijk staat hier Setup Utility V2.00 om de printer wireless te configureren, heeft u dit gedaan?
http://software.canon-europe.com/products/0010234.asp

Als u dit heeft gedaan en als het nog niet lukt dan kunt u het beste dit even navragen bij Canon of eventueel in de handleiding te kijken:

http://gdlp01.c-wss.com/gds/9/0900005709/01/iP5200_qsg_us_v1.pdf


Met vriendelijke groet,

Mark Meijer
Microsoft Partner
Microsoft Partner

3 personen vonden dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Geachte heer Meijer,

 

Hartelijk bedankt voor uw reactie!

De software is goed geïnstalleerd en geconfigureerd. De handleiding van Canon biedt geen soelaas, hetgeen ik al eerder had vastgesteld, en ook had ik reeds eerder met Canon gebeld, maar daar kreeg ik ook niet de oplossing voor mijn probleem. Ik zie op Internet dat dit probleem bij meer gebruikers speelt. Heeft u nog (een) andere suggestie(s) die het probleem kunnen oplossen?

 

Met vriendelijke groet,

 

gemini1968

2 personen vonden dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Ik had hetzelfde probleem met de canon mg5250.
Opgelost via Canon IJ Networktool

Daarin bleek de printerdriver niet geinstalleerd.

Printernaam aanklikken

klik op configuration

Eerst automatische ip omgezet naar vast ip.
Daarna de vast ip weer omgezet naar automatische......

Daarna verscheen opeens bij de driver de printernaam en werkte alles weer

Ron L



Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Hallo

mijn printer was eerst goed ,dus ik had al meerdere weken gewoon draadloos geprint, en nu opeens geeft hij aan dat een andere computer de verbinding heeft.

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Zelfde probleem hier, wordt er moedeloos van. Iemand al een oplossing gevonden? Ik kan ook de wifi van mijn printer niet plat leggen om diezelfde reden, dus kan het ook niet resetten ofzo.

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Hallo,

als er iemand anders via de wifi verbinding heeft met een computer, had je wel deze beveiligd met een wachtwoord?

WEP, WPA of WPA2 draadloze beveiliging instellen gebeurd in de wifi modem/router.

Die gegevens staan net als in je computer om verbinding te maken met internet ook in de canon printer die verbinding maakt met je computer via de modem/router op dezelfde manier als je computer verbinding maakt met internet.

Dus je hebt dan te maken met 3 apparaten.

WPA2 is de meeste veilige beveiliging in je wifi modem/router.

Controleer dat allemaal eens.

Als er vermeld wordt dat de printer met een andere computer verbinding heeft maar je hebt dat zelf niet gedaan, dan kan dat dus een computer zijn van iemand die in de straal zit van je modem/router?

En dan kan dat te maken hebben met dat je beveiliging niet in orde is, dus moet je het WPA2 wachtwoord veranderen in de modem/router, sowieso instellen op WPA2, dus ook de wachtwoorden veranderen in Windows van de verbinding via de eigenschappen van de wifi verbinding via het netwerkcentrum, en in de instellingen van de printer.

En dan maar hopen dat niet iemand anders via je wifi verbinding weet te maken.

Je moet via een kabel (ethernet) verbinding maken met je modem/router.

Dan moet je de browser openen en de gateway ip invoeren van de modem/router in de adresbalk van je browser.

Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum

klik op Adapter instellingen wijzigen, dan kom je in:

Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkverbindingen

Dubbelklik op de LAN-verbinding en klik op de knop Details.

Daar zie je een IP adres staan achter IPv4-standaardgateway.

dat ip moet je invoeren in de adresbalk van een browser zoals bijvoorbeeld Internet Explorer en daar kan worden gevraagd om een gebruikersnaam en een wachtwoord van de Modem/router.

Let goed op, je kan waarschijnlijk in de instellingen van de modem/router zien welke computers er allemaal verbinding hebben gemaakt via de modem/router.

Daar zou je dus ook kunnen zien welke computer verbinding gemaakt zou kunnen hebben met je printer.

Mocht het zo zijn dat er iemand van buitenaf via jouw modem/router verbinding met apparaten heeft proberen te maken, dan is dat een strafbaar feit en kan je aangifte van doen.

Het kan namelijk betekenen dat als dat zo is die computer ook gebruik maakte van je internet verbinding om mee te surfen, en kan de melding in de router dienen als bewijslast.

Maar goed, laten we hopen dat het dat niet was maar een foutje van...

Succes.

I love sysinternals ♥

1 persoon vond dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Bedankt voor je antwoord. mijn printer is al maanden succesvol online geweest, zowel toen alles nog op Windows 8.1 draaide, als nu in Windows 10. De beveiliging is via WPA2, dus dat zit wel snor. Het Is dus een spontaan ontstaan probleem, nadat de printer al goed werkte, zonder enige aanpassing in settings. Ik denk dat meer mensen hier last van hebben. Volgens mij Is het ontstaan sinds de laatste Windows update.

Groeten Joris. 

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Hallo Joris,

In de vraag in het eerste bericht was namelijk ook dit te lezen:

"De printer wordt door een andere computer gebruikt."

En je schreef:

Zelfde probleem hier, wordt er moedeloos van.

Dus vandaar dat ik dat schreef ook met betrekking op dat nog 41 personen deze vraag hadden.

Maar goed, als dat bij jou snor zit met de beveiliging daarvan en het is ontstaan na de update kan je ook kijken of er misschien nieuwere drivers zijn voor je printer.

In de vraag lees ik dat het gaat over een canon iP5200R inkjet printer, gaat het bij jou om dezelfde printer?

Normaal gesproken bij een printer worden drivers en software mee geleverd die je kan installeren.

Om de printer werkend te krijgen zijn drivers nodig, en de bijbehorende software kan je doorgaans gebruiken om ook van alles met de printer te doen.

Is het probleem identiek aan de vraag in het eerste bericht? of print de printer niet de opdrachten uit en krijg je een andere melding?

Wanneer het gaat om printopdrachten die niet worden uitgevoerd en er iets mis is met de wachtrij kan je het volgende doen:

Als je de nieuwste drivers hebt geïnstalleerd kan je het volgende proberen:

Zet de printer uit en haal de stekker uit het stopcontact van de printer.

Ga naar de services:

 

Kopiëer onderstaande regel, klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren of (Windows-toets () + R) en plak:
services.

Klik op OK.

locatie = (C:\WINDOWS\system32\services.msc)

Open de services

Scrol naar de service Print Spooler.

Dubbelklik op Print Spooler en klik op de knop Stoppen.

Klik op OK. sluit het service venster.

Open verkenner (Deze PC) en blader naar:

C:\Windows\System32\Spool\

(klik eventueel op doorgaan als dat wordt gevraagd)

Verwijder alle bestanden in de map PRINTERS.

Sluit de computer af, kortom schakel de computer uit.

Zorg dat de printer gedurende minstens 60 seconden is losgekoppeld en steek daarna de stekker van het netsnoer weer in een stopcontact.

Zet de printer aan met de aan/uit-knop op de printer.

Start de computer op en wacht tot Windows is opgestart.

Probeer opnieuw af te drukken en kijk wat er gebeurt.

Mocht dat niet lukken meld het dan.

Succes.

I love sysinternals ♥

16 personen vonden dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

 
 

Vraaggegevens


Laatst bijgewerkt 11 november 2023 Weergaven 21.601 Van toepassing op: