Kan geen 16 bit programma meer op 64 bits Windows 10 draaien

Oorspronkelijke titel: Windows 10 dropped 32 bit support

Recent kon ik mijn 32 bitsprogramma gewoon op mijn 64 bits laptop draaien.

Plotseling ( zonder enige aankondiging) heeft microsoft de support voor 16 bits programma's gestopt

in de Windows 10 die ik op de laptop heb.

Ik ben hierdoor gehandicapt en kan mijn gegevens niet meer benaderen.

Op een 32 bits computer loopt het programma nog wel, maar daar staan andere gegevens.

Wat kan ik nu nog doen, of moet ik overstappen naar een ander besturingssysteem ?

Janus

Je vraag is wat verwarrend: eerst heb je het over het draaien van een 32-bitsprogramma en later opeens over een 16-bitsprogramma. Wat wil je nu precies?

De 'regels' hiervoor zijn:

  • een 32-bitsversie van Windows draait 32-bits en 16-bits programma's.
  • een 64-bitsversie van Windows draait 32-bits en 64-bits programma's.

Dit is niet nieuw voor Windows 10, het geldt al jaren (zelfs in Windows XP al).

De enige manier om een 16-bits programma op een 64-bitsversie van Windows te draaien, is door een virtuele machine aan te maken (via Hyper-V, VMWare Player of VirtualBox). In de virtuele machine installeer je een 32-bitsversie van Windows.

Hartelijke groet,

Remco

2 personen vonden dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Ik kon tot de laatste update van Windows 10 doen wat U zegt. Zie echter

www.vdos.info/index.html waar ik de termen die U verwarrend vindt heb gevonden.

Toch bedankt dat U wilde reageren.

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Ik bedoelde: in je titel en de eerste regel vermeld je dat je een 32-bitsprogramma kon draaien. In de tweede regel schrijf je dat MS de ondersteuning voor 16-bitsprogramma's heeft gestopt. Omdat dat dat niet op elkaar aansluit, denk ik dat je in een van de regels een typefout hebt gemaakt. Vandaar mijn vraag: wil je nu een 16-bits of een 32-bits programma draaien? En welk programma is dat dan?

Als het om een 16-bitsprogramma gaat: op jouw site staat eigenlijk hetzelfde als wat ik al schreef. Het kan alleen in een virtuele machine. Het programma dat zij aanbieden (vDOS) is ook een virtuele machine.

Hartelijke groet,

Remco

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Nog steeds kan ik op een der 64-bits computers mijn programma (Haza-72f) niet draaien, het loopt op een 32 bits al jaren goed.

Jos Schaats heeft me al vele malen getracht te helpen maar het ligt niet aan zijn vDos maar gewoon aan Windows 10.  Tot voor kort draaide alle computers het programma maar nu alleen nog de 32 bits.

Windows heeft dus "iets" gedaan waardoor ik zwaar gehandicapt ben.

Ik ben benieuwd of ze een mogelijkheid bieden om de wijziging terug te draaien, op mijn 64 bits kan ik dat niet meer zelf.

MvG

JG

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Hallo J.Grim,

Zoals door Remco is aangegeven worden 16-bit programma's niet ondersteund in 64-bit versies van Windows. 

Om 16-bit programma's correct te kunnen uitvoeren heb je een 32-bit versie van Windows nodig:

Wat je zou kunnen doen is een back-up van al jouw gegevens maken en een herinstallatie doen van Windows 10 32-bit.

Houdt er wel rekening dat dit een downgrade is van jouw huidige Windows 10 besturingssysteem en dat 64-bit programma's hier niet op afgedraaid kunnen worden

  • Download Windows 10
    Kijk onder het kopje:
     'Installatiemedia gebruiken om Windows 10 opnieuw te installeren'

Deze optie zal Windows 10 volledig verwijderen en opnieuw installeren. Let op! Hier bij worden dus alle persoonlijke bestanden, apps en stuurprogramma's verwijdert. Let op! Maak een back-up van je belangrijke bestanden om deze later terug te kunnen zetten. Zorg er ook voor dat product- en activatie codes bij de hand hebt om apps opnieuw te kunnen installeren na de herinstallatie.

Voor deze optie zal Windows met behulp van een Hulpprogramma (Media Creation Tool) geïnstalleerd moeten worden op een USB of DVD van minstens 4 gb.

Je geeft aan dat de problemen met de programma's plots zijn komen opdagen. Als dit gebeurt is na een update, zou je kunnen proberen deze update te de-installeren. Er is echter geen garantie dat het programma correct zal kunnen worden uitgevoerd na het verwijderen van de update, aangezien het probleem een compatibility issue is van jouw Windows 64-bit besturingssteen met jouw 16-bit programma's.

Zo verwijder je een Windows KB update:

En hieronder staat beschrijven hoe je de versie update van Windows verwijdert:


Mocht je hier nog vragen over hebben laat het ons weten.


Vriendelijke groet,

Francis


Klik bovenaan de pagina op Deelnemen > Community Center om jouw stem te laten horen!

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

 
 

Vraaggegevens


Laatst bijgewerkt 6 december 2022 Weergaven 3.330 Van toepassing op: