microfoon werkt niet goed

Ik heb een lenovo laptop g710 met windows 8.1. De weergave van geluid (bijvoorbeeld via Skype) is goed, maar de opname sterkte van de microfoon is veel te laag. Ondanks alle aanpassingen in de IDT High Definition Audio Codec (niveaus van geluid, microfoonversterking e.d.)  blijft het probleem bestaan. Na de installatie van de laatste versie van genoemde Code,  krijg ik nu ook het signaal datde Dolby Audio Driver opnieuw moet worden geinstalleerd, maar "Driver Restore" geeft aan dat in de Codec geen problemen zijn.

André

Beste Andre,

Bedankt voor je vraag en welkom bij het Microsoft Community forum. Als ik het goed begrijp kan je wel opnemen met je microfoon maar klinkt het allemaal heel erg zacht.

Is dit alleen in Skype zo of is het met alle opname programma's? Wat je kan proberen is het stuurprogramma van de website van Lenovo downloaden en installeren voor de microfoon.

Graag zie ik het resultaat tegemoet of laat het ons weten als je nog andere vragen hebt.

Met vriendelijke groet,

Loode E

Microsoft Technisch Support
Tel. Nederland: +31 (0)20 5001500
Tel. België: +32 (2) 5033113

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hartelijk dank voor uw feedback.

Oorspronkelijke titel: interne microfoon: opnamesterkte blijft niet gelijk

Ik heb een probleem met de opnamesterkte van mijn interne microfoon op mijn lenovo laptob G701 met windows 8.1. Het stuurprogramma idt high definition audio codec werkt volgens mijn computer correct. De geluidsweergave is ook goed. Ook de microfoon werkt wel, maar neemt meestal zo slecht op dat mijn skype-ontvangers nauwelijks iets kunnen verstaan: de sterkte van het geluid is te zwak. Soms als ik het windows-audio menu open en daar war manipuleer, krijg ik een normale opnamesterkte, maar dat effect is bij een volgende start van windows en/of skype weer verdwenen. Wat kan hier aan veranderen? Moet ik  ergens een vinkje weghalen?

Was dit antwoord nuttig?

Dag Gaarde4, heb je ondertussen geprobeerd om de nieuwste versie van Dolby audio te installeren? Je vermeldde dit in je vorige post. Sinds wanneer ondervind je dit probleem?

Ik heb beide threads samengevoegd daar deze over dezelfde vraag gaan.

Was dit antwoord nuttig?

Dag Gaarde4, heb je vanaf de website van Lenovo het nieuwste stuurprogramma voor de geluidskaart gedownload of vanaf de website van Realtek?

Was dit antwoord nuttig?

Het nieuwste audio stuurprogramma  6.10.6490.0 had ik al geinstalleerd, voordat ik de laatste vraag had gesteld. Dus daar zit niet het probleem.

Een apart stuurprogramma voor dolby audio kan ik nergens vinden. Overigens heb ik dit programma tijdelijk uitgeschakeld uit de start-programma's. Daarmee voorkom ik  dat ik telkens opnieuw de suggestie krijg om dolby audio opnieuw te installeren.

ik blijf het merkwaardig vinden dat ik telkens opnieuw in het windows audio menu met de niveaus van de microfoonversterking moet manipuleren om tijdelijk een normale opname-sterkte van de microfoon te krijgen.

Ik ben benieuwd naar je suggesties.

André (Gaarde4)

Was dit antwoord nuttig?

Nog ter aanvulling. Het probleem van de microfoon heb ik sinds de koop van mijn nieuwe laptop. Deze was -uiteraard- direct voorzien van windows 8.1. Het oorspronkelijke en evenmin goed werkende idt-stuurprogramma van Lenovo had de cijfers 6.10.6479.0

Was dit antwoord nuttig?

Heb je hierover met de fabrikant van de computer contact opgenomen? Zij kunnen eventueel ook aangeven hoe je de melding van Dolby audio kan oplossen, daar zij de computer voor-geïnstalleerd hebben.

Eerst raad ik aan om nog te proberen de computer kaal op te starten en dan te testen of de instellingen van de microfoon onthouden worden.

Was dit antwoord nuttig?

De suggestie om de computer schoon op te starten heb ik opgevolgd en tot mijn verrassing blijkt nu mijn interne microfoon in Skype redelijk normaal te werken. In het onderdeel niveaus bij "opnemen" staan nu de volgende getallen: 73 = sterkte microfoon; +20 db = microfoonversterking..

Ik zie verder dat niet alle services echt gestopt zijn; een aantal is blijkbaar beveiligd. Wel is bijvoorbeeld

"Audio Service    IDT, Inc" gestopt.

Hoe kan ik  achterhalen welke "Apps" blijvend moeten worden uitgeschakeld?  Moet ik ze een voor een uitproberen?

De suggestie om de fabrikant te benaderen, heb ik nog niet opgevolgd. Waarschijnlijk moet ik dan eerst naar de winkel, omdat ik niet alle gevraagde gegevens meer paraat heb.

Overigens reeds dank voor alle suggesties.

Was dit antwoord nuttig?

Helaas: ik heb te vroeg gejuicht. Na het vandaag opnieuw opstarten van mijn computer en daarna  Sound Service van Skype krijg ik opnieuw een veel te zwakke microfoonopnamesterkte.

Was dit antwoord nuttig?

Heb je via msconfig de "Audio service IDT" uitgeschakeld? Controleer of er zich vanzelf items terug ingeschakeld hebben. Dit kan gebeuren door andere software die de voor hen benodigde service weer automatisch probeert in te schakelen.

Was dit antwoord nuttig?

Vraaggegevens

Laatst bijgewerkt 10 april 2025 Weergaven 2.196 Van toepassing op: