Windows blijft hangen bij: Windows voorbereiden - Schakel de computer niet uit

Ik heb een laptop met Windows 7 voorgeïnstalleerd. Vorig jaar heb ik deze geupgrade naar 8 en inmiddels 8.1 Pro. Sinds gisteren krijg ik bij het opstarten de melding 'Windows voorbereiden - Schakel de computer niet uit', welk niet meer verdwijnt. Ik heb verschillende malen opgestart en op verschillendemanieren; ook door de accu en het netsnoer te verwijderen etc. maar niets helpt.

Ik heb destijds een herstel CD gemaakt (toen 7 er nog op stond) en vanaf hier opgestart. Er worden dan windows bestanden overgezet en vervolgens wordt aangegeven welke bestanden veranderd zijn en als backup bewaard moeten blijven. Als ik dan op volgende druk, krijg ik enkele foutmeldingen. Dat werkt dus ook niet. Heeft iemand een oplossing voor mij, zoals een W8.1 noodherstel bestand dat ik kan downloaden?

Hey Bob,

Bedankt voor je vraag en welkom op de Microsoft Community. Indien je niet meer in Windows (8.1) kunt geraken dan is het normaliter raadzaam om met behulp van een herstelstation te werken. Aangezien je deze nog niet hebt aangemaakt zul je deze dus moeten maken op een ander (gezond!) Windows 8.1. systeem met behulp van een usbstick.

Hier kun je dan vanaf booten waarna je diverse herstelmogelijkheden tot je beschikking hebt. Meer informatie over het maken van een herstelstation vindt je op deze pagina.

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hartelijk dank voor uw feedback.

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb inmiddels door iemand met een 8.1 syteem een USB herstelstation laten maken, met daarop het bestand CustomRefresh.win.

Tijdens het booten kies ik via F12 om te booten vanaf die USB. Echter, vervolgens krijg ik weer het windows logo in beeld en vervolgens weer de melding 'Windows voorbereiden - Schakel de computer niet uit', welke niet meer verdwijnt.

Doe ik iets fout en/of zijn er andere herstel opties?

Groeten, Bob

Was dit antwoord nuttig?

Hey Bob,

Bedankt voor je reactie. Bij sommige laptops/voorgeinstalleerde systemen is f12 idd het bootmenu, dus dat geloof ik direct. Enkele mogelijke oorzaken die me te binnen schieten waardoor de usb niet gecheckt wordt zijn:

• USB 3.0 poort gebruikt: usb 3.0 drivers worden vaak pas vrij laat geladen. Het gevolg hiervan is dat niks gelezen kan worden vanaf die poort voordat Windows boot, ditzelfde zie je bijv bij het flashen van de BIOS/UEFI via een usb 3.0 poort -> werkt niet. Oplossing is dan ook een usb 2.0 poort te gebruiken. Indien het om een desktop ipv een laptop gaat: gebruik de usb 2.0 poorten aan de achterkant van het systeem (rechstreeks op het moederbord).
  • De usbstick is niet goed geformatteerd. Normaliter zou dit automatisch gedaan moeten worden, maar controleer of de usb stick wel FAT32 geformatteerd is ipv bijv. NTFS.

1 persoon vond dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Hey Dave,

Ik heb geen USB 3.0 poorten op mijn Dell Laptop.

Ik heb een aantal stappen doorlopen om een boot USB stick te maken. Daarin wordt deze onder meer geformatteerd als FAT32. Maar omdat het .wim bestand bijna 14GB is, moet het NTFS zijn. Dat heb ik gisterenavond dus gedaan. en er daarna het .wim bestand opgezet. Vervolgens weer geprpobeerd, maar dan krijg ik de melding: bootmgr ontbreekt.

Ik heb daarnaast van een collega een installatie DVD gekregen van W8. Hiermee heb ik opgestart, om vervolgens te kiezen voor PC herstellen. Dan krijg je een menu met allerlei opties, die ik bijna allemaal heb doorlopen:

- Systeemherstel werkt niet

- Herstellen met installatiekopie werkt niet

- Opstartherstel werkt niet

- Opdrachtprompt: niet geprobeerd (ik weet niet hoe)

Vervolgens heb ik via dezelfde installatie DVD maar gekozen om W8 te installeren. Mij wordt dan om een product licentiecode gevraagd. De code die ikzelf van Microsoft heb gekregen bij het online aanschaffen/upgraden naar W8 is echter niet geldig.

Ik heb via het boot menu ook nog de Dell diagnostics gedaan, waarmee alles wordt getest. Deze vindt geen problemen.

Kortom, ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Hij blijft nog steeds hangen bij 'Windows voorbereiden, schakel de computer niet uit'.

Hopelijk heb jij een oplossing, zoals een locatie waar ik een herstelprogramma kan downloaden?

Groeten, Bob

Was dit antwoord nuttig?

Hey Bob,

Bedankt voor je reactie. Je zou nog eens kunnen proberen een andere usb stick te gebruiken, ikzelf ben dit al eens tegengekomen bij een (mislukte) bios flash waarna niks gelezen werd vanaf deze stick. Toen ik vervolgens een andere usb stick probeerde werkte het in 1x, terwijl de oorspronkelijke geen fouten of schade bevatte.

De productsleutel zal niet geaccepteerd worden omdat het een upgrade key betreft, dit houdt in dat er een onderliggend besturingssysteem aanwezig moet zijn waar je Windows 8 overheen zet. Clean install werkt in dat geval niet omdat er dan geen sprake is van een zogenaamde upgrade.

1 persoon vond dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Vraaggegevens

Laatst bijgewerkt 10 april 2025 Weergaven 8.871 Van toepassing op: