Vandaag toch wel een raar telefoontje gekregen door iemand die zich uitgeeft als medewerker van Microsoft in het engels,
Zij kon zien dat ik hier in belgie problemen had met mijn windows.
En belde me dus persoonlijk in het Engels op mijn thuisnummer.
Ik vond het al raar dat zij kon zien wat er hier zou mis zijn.
Dat heb ik ook zo vermeld tegen haar,dat ik geen problemen merkte en dat ik dan ook niet van plan was me in te loggen.
Toen haakte ze af,en werd het contact door haar verbroken.
Omdat ik het toch een raar telefoontje was,begon mijn vrouw wat opzoekwerk te doen.
en merkte ze dit artikel:
Opgelet voor oplichting via misbruik naam Microsoft
De federale politie waarschuwt voor onbekenden die potentiële slachtoffers opbellen, zich uitgeven als medewerkers
van Microsoft en zo toegang proberen te krijgen tot uw computer. In Sint-Niklaas heeft de politie de voorbije maanden al enkele aangiften van deze vorm van oplichting genoteerd. Gelukkig bleef het bij de meeste slachtoffers bij een poging, zonder enig nadeel
tot gevolg. Deze vorm van oplichting kende reeds een opstoot
in juli 2012 en is nu opnieuw aan een opmars bezig.
De oplichters gaan als volgt te werk. Als slachtoffer wordt u willekeurig telefonisch gecontacteerd door iemand die zich uitgeeft als medewerker van Microsoft. De persoon in kwestie zal aanhalen dat er zich een beveiligingsprobleem voordoet op uw computer,
dat gerelateerd is aan het besturingssysteem Microsoft Windows. U wordt gevraagd om uw computer op te starten en om hierop enkele handelingen te stellen. U zal mogelijk worden begeleid naar een webpagina. Via deze webpagina zal de persoon die u belt de mogelijkheid
krijgen of creëren om uw computer van op afstand over te nemen. Hij zal u trachten te overtuigen dat er zich een veiligheidsprobleem voordoet op uw computer. Dit is echter niet noodzakelijk het geval.
Uiteindelijk zal de onbekende beller u een voorstel doen tot het verhelpen van het zogezegde veiligheidsprobleem, uiteraard tegen betaling. Indien u de betaling weigert, wordt in sommige gevallen de computer geblokkeerd.
Wees u ervan bewust dat Microsoft u niet telefonisch zal contacteren met de melding dat er zich een beveiligingsprobleem voordoet op uw computer. Het is ook uitzonderlijk dat dit gebeurt per e-mail. Raadpleeg bij technische problemen aan uw computer een erkende
hersteldienst. Bij problemen met uw besturingssysteem Microsoft Windows kan u zich wenden tot een erkende hersteldienst of de webpagina vanwww.microsoft.com (online
en telefonische ondersteuning op support.microsoft.com).
Wordt u gebeld door iemand die zich uitgeeft als medewerker van Microsoft en u meent dat het gesprek kan voldoen aan het bovenvermelde, of iets wat er op gelijkt, ga dan niet in op wat u wordt gevraagd en verbreek eventueel het gesprek.
Bent u slachtoffer geworden van een ‘Microsoft scam’, dan doet u best aangifte bij de politie. Voorzie u van volgende zaken:
* uw identiteitskaart
* datum en uur, alsook het telefoonnummer waarop u werd gebeld
* de naam en het telefoonnummer van de beller, voor zover u deze kent
* alle zaken waaruit blijkt dat u een betaling heeft verricht en / of nadeel heeft geleden, voor zover dit het geval is.
Dus heb bij deze hier een melding over gedaan bij de politie met datum,uur en het telefoonnummer.
Bij deze hoop ik toch wat mensen te kunnen waarschuwen ivm deze oplichting.