Kritieke fout: Startmenu en Cortana werken niet

Beste,

Een week geleden heb ik mijn privé-computer geupdated van Windows 8.1 naar Windows 10. Dit is vlot verlopen en heeft een dag goed gewerkt.

Als ik de volgende dag echter opstartte kreeg ik een kader met daarin: "Kritieke fout. Startmenu en Cortana werken niet. De volgende keer dat u zich aanmeldt zal worden geprobeerd dit te herstellen". Het enige dat ik dan nog kan doen is afmelden of afsluiten en telkens als ik opnieuw opstart of aanmeldt krijg ik hetzelfde kader.

De werkbalk en startmenu onderaan zijn geblokkeerd en ik kan dus niets uitvoeren, het bureaublad is wel te zien en daar kan ik ook zaken aanklikken maar hij blijkt ook niet geconnecteerd te zijn met het internet, op die manier kan ik dus ook niet chekcen of er updates of fixes zijn om dit probleem te verhelpen.

Ik heb ook gezien op het internet dat dit een veel voorkomend probleem is maar een passende oplossing heb ik nog niet gevonden. 

Kunnen jullie mij helpen om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen? Want op dit moment kan ik dus helemaal niets uitvoeren met mijn privé laptop

Met vriendelijke groeten

Jeroen Van den Berghe

Antwoord
Antwoord

Dames en heren, ik heb online een oplossing gevonden voor het probleem en het werkt uitstekend, blijkbaar voor iedereen die het probeert! Hieronder het stappenplan, laat jullie gaan!

Jammer dat Windows geen antwoorden biedt, dus moeten we het zelf doen!

Groeten

Jeroen

Here are the steps, clearer for anyone unfamiliar with those types of actions. Also, I have'nt deconnected anything :

  1. Press ctrl+alt+delete on your keyboard
  2. Click on "TASK MANAGER (taakbeheer)"
  3. On top left, click on "FILE (bestand)" als dit er niet staat moet je eerst op "meer details" klikken
  4. Click on "RUN NEW TASK (nieuwe taak uitvoeren) "
  5. Check the box "Create this task with .. (deze taak met administratorbevoegdheden uitvoeren)."
  6. Type in MSCONFIG
  7. Click OK
  8. Click on BOOT (computer opstarten, bovenaan)
  9. ON the bottom on the BOOT MENU, check "safe boot (veilig opstarten)" and select "network (netwerk)"
  10. Click "Apply (toepassen)" then "OK"
  11. Restart your computer (computer opnieuw opstarten)
  12. When it is rebooted and you get on the safe mode desktop, press ctrl+alt+del again
  13. Voer dezelfde stappen uit als hierboven (2 tot 4) type MSCONFIG again
  14. In BOOT menu uncheck safe mode
  15. Apply (toepassen), OK and reboot (heropstarten)
  16. Enjoy and thank xxfillipexx !

1 persoon vond dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

 
 

Vraaggegevens


Laatst bijgewerkt 31 januari 2021 Weergaven 4.521 Van toepassing op: