Een gemaakt a4 document printen op een a6 pagina zonder dat je het gehele bestand moet bewerken.

Ik heb een document van ruim 100 pagina's gemaakt met op iedere pagina een ander uitgewerkt medicijn op de instelling a4 papier.
Nou wil ik dit printen op a6 papier.
Als ik de instellingen na a6 papier verander wordt heel mijn document door de war gegooid omdat hij de tekst enzo hetzelfde houd als a4.
Nou is mijn vraag, en ik weet dat het kan, weet alleen niet meer hoe, hoe kan je de instellingen zo zetten dat 1 pagina gewoon in zijn geheel op 1 a6 formaat papier komt. Dat het document het automatisch aan past.
Hoop dat de uitleg duidelijk is haha 
Antwoord
Antwoord
Monika,

Mijn oplossing is afkomstig uit Word 2010 en eerdere versies, maar ik kan niet nagaan of dit in 2013 nog steeds aanwezig is en of net zo werkt.

Kies Bestand.
Kies Afdrukken
Kies (onderaan) waar nu "1 pagina per vel" staat voor 4 pagina's per vel.

Dit levert een verkleining van ong. 50% op, dus van A4 naar A6 met vier A6jes per A4 blad. Let wel, hierdoor wordt ook de tekst met ong. 50 % verkleind. Was je lettergrootte oorspronkelijk 12, dan is hij nu ong. 6 (m.a.w. piepklein). Wil je nog een beetje een leesbaar lettertype hebben, dan moet je in het originele doc het kleinste lettertype dat je gebruikt instellen als 16 (wordt dan ong. 8).

Je ontkomt er natuurlijk niet aan dat als je de pagina gaat verkleinen, dat ook de tekst verkleind wordt. Met een beetje geluk heb je gebruikt gemaakt van Opmaakprofielen (stijlen), waarbij bijv. de naam van de medicijn het profiel Kop1 heeft en de beschrijvende tekst de stijl Standaard. In dat geval kun je gewoon de lettergrootte van die stijlen aanpassen en dat wordt overal toegepast. Het is te overwegen om dat handmatig te gaan toepassen omdat dit het experimenteren totdat alles past en leesbaar is zo vereenvoudigt.

Is 4 per pagina afdrukken niet een optie, dan kun je er ook voor kiezen om je document in z'n geheel om te zetten in 2 Kolommen en daarna handmatig met Enters, Kolomeindes en Pagina eindes in te delen zodat er per pagina vier delen ontstaan. Met de liniaal aan kun je controleren dat elke even beschrijving begint na 15cm.

Een betere optie (en waarschijnlijk net zo tijdrovend) is om een nieuw doc te maken met een tabel van 2 rijen en 2 kolommen, waarvan hoogte en breedte zijn vastgesteld op ong. een A6. Vervolgens knip en plak je elke blz uit je oorspronkelijke doc in de cellen. Je zou kunnen kijken in hoeverre het werkt om meerder blz. tegelijk te proberen te plakken.

Zo zijn er vast nog wel wat mogelijkheden, maar laat eerst even weten of bovenstaande het gewenste resultaat oplevert (m.n. de 4 blz. per pagina optie).

David

8 personen vonden dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

 
 

Vraaggegevens


Laatst bijgewerkt 27 januari 2024 Weergaven 7.194 Van toepassing op: