Functie sommen.als werkt niet

In verschillende van onze excelbestanden (excel 2007) gebruiken wij de functie sommen.als. Sinds kort merken wij dat deze functie niet meer werkt. Heeft iemand dit ook al ondervonden of weet iemand welke office update dit probleem veroorzaakt?

bij voorbaat dank,

Sjaak

Dag Sjaak,

Ik heb geen weet van problemen met recente updates, althans niet in de Engelse versie en meestal is MS consequent ... problemen voor iedereen ....

Kan je wat meer uitleg verstrekken waarom je denkt dat de functie niet meer werkt? Je berekening staat toch wel op automatisch? Werken de andere functies nog wel? 'k Weet het, ben hier ook maar aan het gissen.

Misschien kan je een deel van je werkboek op je onedrive opladen en de link hier plaatsen. Verwijder wel eerst alle confidentiële inofo.

Kind regards,

JP Ronse

If this response answers your question then please mark as Answer.

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoi JP Ronse,

Een simpel voorbeeld. A1 "huis", A2 "tuin" , A3 "keuken", B1 "1", B2 "2", B3 "3". Formule =SOMMEN.ALS(B1:B3;A1:A3;A1;A1:A3;A2;A1:A3;A3) zou antwoord 6 moeten geven maar geeft nul aan. Bereken staat op automatisch. 

Nu heb ik een beetje zitten spelen met combinaties en daaruit blijkt dat blijft de som beperkt tot 1 criteria werkt het zijn er meer criteria's meestal niet. Het meest rare is dat sommige formules deels werken. Als ik deze formule =SOMMEN.ALS(B1:B3;A1:A3;"=tuin";A1:A3;A2) gebruik krijg ik antwoord 2 terwijl dit 4 zou moeten zijn. Ook hier wordt alleen de eerste criteria berekend maar wanneer ik "=tuin" weer verander in A2 krijg ik weer als uitkomst 0 terwijl dit meestal in Excel feillozer zou moeten werken dan zoeken naar de tekst.

Wij hebben een beetje zitten terugrekenen van wanneer deze formule niet meer werkte en dan komen wij tot half augustus. Toen hebben wij voor het laatst bestanden met deze formules aangepast. Ik heb alle office updates van na deze periode weggegooid maar dit loste niets op.

Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Bij voorbaat dank,

Sjaak

1 persoon vond dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Hallo Sjaak,

De criteria van SOMMEN.ALS zijn EN criteria, alleen de getallen die aan alle criteria voldoen worden opgeteld.

In je voorbeeld:

huis 1
tuin 2
keuken 3

Een cell kan nooit en huis en tuin en keuken zijn, daarom krijg je een 0.

De reden waarom =SOMMEN.ALS(B1:B3;A1:A3;"=tuin";A1:A3;A2) 2 geeft is omdat je zegt de cellen in A1:A3 die A2 (tuin) zijn en die ook "tuin" zijn.

Laat ons een ander voorbeeld bekijken:

zetel huis 1 zitje huis 3
tuin huis 2 * huis 6
zitje huis 3
stoel auto 4
zitje auto 5

Ik wil het aantal zitjes die behoren tot "huis" weten en vervolgens alles tot "huis". De formules zijn respec:

=SOMMEN.ALS($C$7:$C$11;$A$7:$A$11;"zitje";$B$7:$B$11;"huis")

=SOMMEN.ALS($C$7:$C$11;$A$7:$A$11;"*";$B$7:$B$11;"huis")

Je kan natuurlijk altijd een cell opgeven om de waarde van het criterium door te geven.

Waar jij op zoek naar bent is een SOMMEN.ALS met een OF criteria.

In mijn voorbeeld wil ik bijvoorbeeld weten hoeveel "zetels" & "zitjes" ik in "huis" heb:

=SOMPRODUCT((C7:C11)*((A7:A11="zitje")+(A7:A11="zetel"))*(B7:B11="huis")) geeft 4.

Maar je ziet dat het wel snel wat complexer wordt.

(A7:A11="zitje") wordt vertaald naar WAAR/ONWAAR, idem voor "zetel" maar we willen alleen "huis" dus moeten we daar nog een EN (vermenigvuldiging) aan toevoegen.

Kind regards,

JP Ronse

If this response answers your question then please mark as Answer.

2 personen vonden dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Vraaggegevens

Laatst bijgewerkt 10 april 2025 Weergaven 2.936 Van toepassing op: