Probleem met afsluiten en starten Windows 10

Hallo allen,

Van meet af aan heb ik met Windows 10 (Pro), 32-bit, het probleem gehad dat Afsluiten niet goed werkt.

Na, via welke van de volgende drie manieren dan ook, te hebben afgesloten (in de Normale Modus):

- Knop Start, Knop Aan/uit, Afsluiten;

- Het aanmeldscherm, Knop Afsluiten, Afsluiten;

- Toetscombinatie <Ctrl-Alt-Delete>, Knop Afsluiten, Afsluiten,

blijft na opnieuw starten (in de Normale Modus) het starten steken bij het Windows 10-logo, hierna gebeurt er gewoon niets meer.

Ik vind trouwens dat het afsluiten zelf vreemd verloopt: het beeldscherm gaat al uit, terwijl er op de harde schijf nog wat wordt "nageprutteld". Het afsluiten verloopt bovendien erg snel, ik denk eigenlijk te snel.

Vervolgens lukt het mij alleen nog via de Veilige Modus weer te starten, waarna, als in die Veilige Modus op welke van de drie bovenstaande manieren dan ook wordt afgesloten, het starten in de Normale Modus wél normaal verloopt.

Ik heb het vermoeden dat er iets mis is met een systeemdriver. Als workaround om Windows 10 zonder startprobleem te kunnen afsluiten, heb ik in Start een koppeling gemaakt naar de Opdrachtprompt, om via die weg, met de opdracht shutdown /s, te kunnen afsluiten. Maar als een wenselijke situatie zie ik dit niet, het zou niet op deze manier moeten gaan.

Wat ik, terwijl ik een paar maanden geleden door allerlei instellingen van Windows 10 heen ging, ben tegengekomen, is een instelling voor Snel afsluiten of Snel starten of iets dergelijks, waarbij ik mij wel herinner, dat ik daar toen niets heb veranderd. Maar deze instelling zit kennelijk zo obscuur diep weggestopt in het systeem, dat ik deze nu helemaal niet meer kan terugvinden. Aangezien ik daar toen niets heb veranderd, is het blijkbaar de standaardinstelling van Windows 10. Ik zou graag weer bij die instelling kunnen, om te testen of uitschakeling van die instelling mijn probleem zou kunnen oplossen.

Bedank alvast voor de hulp.

Vriendelijke groet,

gnomon

Antwoord
Antwoord

Hallo gnomon,

Bedankt voor je vraag. Je kunt op de volgende manier bij die instelling komen:

- Typ energie in het zoekvak en druk op Enter.
- Kies Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen.
- Klik dan op Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn.
- Ga naar de sectie Instellingen voor afsluiten en vink de optie Snel opstarten inschakelen (aanbevolen) aan of uit om de functie in- of uit te schakelen.
- Hierna kun je de wijzigingen opslaan.

Met vriendelijke groet,
Ricardo Olv.

1 persoon vond dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hartelijk dank voor uw feedback.

Antwoord
Antwoord

Hallo Ed,

Ik begrijp dat het repareren van start niet helpt voor je.

Een update in de BIOS is iets wat bij ons ook naar boven komt maar dit kun je het beste doen met ASOS omdat dit valt onder de hardware van je laptop en niet onder Windows. 

Is dat nu al gebeurt en je hebt nog steeds problemen, dan wil ik je adviseren om een back up te maken van je data en een clean install te doen van Windows.

Een back-up maken en gegevens terugzetten

Herstelopties voor Windows 10

Laat je ons weten of een clean install je probleem heeft verholpen?

M.v.g.

Stephanie M. 

Met vriendelijke groet,

Stephanie M.

1 persoon vond dit antwoord nuttig

·

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hartelijk dank voor uw feedback.

Vraaggegevens

Laatst bijgewerkt 23 oktober 2024 Weergaven 3.446 Van toepassing op: