Na update naar 8.1 scala aan foumeldingen in logboek Beheergebeurtenissen.

Sinds ik Windows 8.1 PRO gebruik (originele 8 PRO + update via internet) vult het logboek zich steevast met de ene fout na de andere, waaronder ook kritieke fouten. En dat terwijl het onderhoudscentrum blijft melden dat er geen fouten zijn gevonden op het systeem. Ben al dagen bezig om op internet te zoeken naar oplossingen, maar kom er niet uit. Ook Fix-it van Microsoft gebruikt. Leverde niks op, systeem was ok. Ergens kreeg ik het advies de meldingen in het logboek maar te negeren als mijn computer gewoon werkt. Ik kan er inderdaad van alles op doen zonder dat de computer crasht of hangt. Maar het lijkt me toch niet voor niks dat het systeem met allerlei foutmeldingen komt. Eén van de meldingen die ik elke dag krijg is bijvoorbeeld dat Windows niet goed is afgesloten en dat terwijl ik gewoon netjes afsluit via "afsluiten of afmelden". Met Windows 7 nooit een probleem mee gehad. Ook de fout met gebeurtenis ID 513 komt met regelmaat voorbij. En dan nog telkens meldingen dat er geen contact met internet kan worden gemaakt, terwijl ik gewoon kan internetten. Allerlei op internet voorgestelde aanpassingen aan Windows hebben deze fouten nog niet kunnen oplossen. Heb Windows 8 ook al een keer eerder opnieuw geïnstalleerd met direct daarna de update naar 8.1. Heeft niets geholpen. Heb bij apparaatbeheer gecheckt of elk apparaat de laatste versie driver heeft. Dat is het geval. Ook heb ik het BIOS geüpdate naar de laatste versie.

Naar het schijnt zijn er nog al wat mensen die tegen de zelfde problemen met 8.1 (PRO) aanlopen. Klaarblijkelijk verwacht Microsoft dat we tegenwoordig allemaal IT-ers zijn die dit soort problemen wel zelf kunnen oplossen.

Hopelijk herkent iemand zich in mijn verhaal en heeft die de zelfde ervaring als ik, maar inmiddels de oplossing in huis. Ik ben benieuwd.

Hey Rob,

Bedankt voor je vraag. Om te beginnen wil ik graag uitleggen dat de logboeken in Windows er niet zijn als standaard naslagwerk om de performance van je systeem uit af te meten. In de logboeken wordt elke gebeurtenis bijgehouden, hoe klein dan ook, dus ook de eventuele fouten die optreden bij bepaalde protocollen waar je deze anders nooit tegen zou komen omdat deze geen invloed hebben op de gebruikerservaring.

De logboeken zijn er puur en alleen voor de momenten dat er zich wel een kritisch probleem voordoet die de werking van het systeem verhindert zodat er meer informatie ingewonnen kan worden over de oorzaak van het probleem. Ik durf te wedden dat als ik de logboeken van mijn systeem thuis zou nakijken dat ik er ook legio meldingen in tegen zal komen, echter draait het systeem als een zonnetje.

Het advies om de logboeken dan ook te negeren is in mijn persoonlijke optiek een solide opmerking, puur en alleen dat je fouten niet gaat voorkomen, er zullen altijd kleine problemen ontstaan die je verder niet zult merken, en derhalve dus ook niet de tijd en moeite waard zullen zijn om alles tot in de puntjes uit te gaan zoeken.

Om dus terug te komen op jouw opmerking: 'Klaarblijkelijk verwacht Microsoft dat we tegenwoordig allemaal IT-ers zijn die dit soort problemen wel zelf kunnen oplossen. "

Nee, Microsoft verwacht juist dat ALLEEN de IT'ers die kritische problemen ervaren in de logboeken duiken, en de gemiddelde gebruiker afgaat op meldingen van bijvoorbeeld het door jou genoemde onderhoudscentrum. Zolang deze allemaal aangeven dat alles naar behoren functioneert en je geen problemen ervaart op je systeem mag je er dus van uit gaan dat alles in orde is.

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Hi Dave,

Bedankt voor je antwoord waarbij ik overigens ook gevoel heb. Blijf het toch vreemd vinden dat ik een melding van een "kritieke fout" zou moeten negeren. Is toch niet voor niets "kritiek", denk ik dan. Ben ook pas in het logboek gaan kijken toen de computer niet werkte zoals ik mocht verwachten. De dagelijkse melding in het logboek dat Windows niet goed is afgesloten baart mij wel zorgen. Ik heb altijd begrepen dat dit vervelende gevolgen kan hebben voor (bestanden of programma's op) het systeem.

Ook de melding: "the driver \Driver\WODRFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&2" zit me niet lekker. Inmiddels start mijn computer Windows overigens bij de eerste niet meer op. Dat doet hij pas nadat ik de resetknop heb ingedrukt. Dus .....

In elk geval bedankt voor je reactie. Mocht je nog een oplossing weten voor de door mij hierboven vermelde problemen, dan houd ik mij aanbevolen.

Groet,

Rob

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Hey Rob,

Bedankt voor je reactie. Mijn post was niet bedoeld om je op je plaats te wijzen of op een andere negatieve manier iets duidelijk te maken, maar je gaf aan dat er niets mis was met je systeem behalve de gelogde foutmeldingen. Veel mensen verbazen zich hierover maar een kritieke foutmelding hoeft niet altijd iets te betekenen, vandaar dat ik altijd de gebruikerservaring als graadmeter gebruik.

De foutmelding dat Windows niet goed is afgesloten wordt 9 van de 10 keer veroorzaakt doordat een programma een achtergrondproces heeft lopen wat zich in eerste instantie niet door Windows laat afsluiten. Dit leidt dan tot een conflict met Windows waarbij Windows het uiteindelijk wel "wint", maar de fout wordt wel degelijk gelogd. Dit kun je uitsluiten door Windows schoon op te starten, geen enkel programma te openen, en Windows daarna weer direct af te sluiten. Hierna kijk je of er nogmaals dezelfde gebeurtenis gelogd is.

Een andere mogelijkheid kan de driver zijn die je in je andere probleem meldt. Ik kom de melding specifiek tegen in combinatie met (veelal Asus) z87 moederborden, maar het specifieke onderdeel/component verschilt natuurlijk. Je zou eens kunnen kijken bij apparaatbeheer (configuratiescherm -> apparaatbeheer) of daar ergens een uitroepteken genoteerd staat als teken van een driver-gerelateerd probleem.

Was dit antwoord nuttig?

Helaas heeft dit niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback.

 
 

Vraaggegevens


Laatst bijgewerkt 31 januari 2021 Weergaven 72 Van toepassing op: