"Det går inte att slutföra åtgärden eftersom mappen eller filen i den är öppen i ett annat program" -problemet

Hej.

Jag har suttit i windows 7 i ungefär ett år nu och stöter på det här problemet hela tiden. Det känns nästan onödigt att beskriva problemet, för jag kan tänka mig att alla som har suttit i Windows 7 har stött på samma problem? Problemet är hur som helst att när jag ska flytta, kopiera, ta bort filer eller mappar så får jag felmeddelandet som står i rubriken. Ibland så kan man bara vänta lite så funkar det, ibland kan man stänga av alla program så funkar det och ibland måste man starta om hela datorn för att kunna flytta en fil.

Jag har läst en del trådar och det verkar finnas hur många "work arounds" som helst, allt från att byta visningsläge till att använda speciella program. Jag vet inte om jag vill ha en till tråd där folk sitter och berättar om såna ful-lösningar som funkar ibland och alltid innebär ett gäng extra steg för en sån pass supersimpel grej som att flytta en fil. Det jag skulle vilja är att höra från någon från Microsoft varför det är så här och varför dom inte kan fixa det. Dom kanske redan har gjort något statement eftersom det här problemet verkar ha funnits i ett par år nu?

Om jag skapar en mapp på mitt skrivbord inifrån Photoshop så kan jag inte flytta den mappen förrän jag har stängt ner Photoshop, varför är det så? Visst är det enkelt att stänga ner photoshop, men det känns helt orimligt att ett operativsystem som har släppts efter 1975 inte kan hantera det på ett bättre sätt. Innan jag började använda Windows 7 så har jag suttit i OSX och aaaaaldrig haft den här typen av problem. Det känns som att folk som sitter i Windows bara köper det här som en sak man får leva med, vilket jag också har gjort, men jag börjar bli riktigt trött på det här nu. Jag vill bara flytta/kopiera/ta bort filer, ska det vara så svårt :(

Tack,
Roger

* Försök med ett lägre sidnummer.

* Ange endast siffror.

* Ange endast siffror.

Hej Roger!

Det är ingen på Microsofts utvecklingsavdelning som läser något i Microsofts Community, så något officiellt uttalande från dem kan du inte få.

"Om jag skapar en mapp på mitt skrivbord inifrån Photoshop så kan jag inte flytta den mappen förrän jag har stängt ner Photoshop, varför är det så?"
Därför att Photoshop skulle kunna krascha om en mapp den har öppen plötsligt försvann.

Det är inte sannolikt att Microsoft ens vågar göra någon ändring eftersom det skulle innebära att alla Windows-program som hanterar filer på ett eller annat sätt skulle behöva skrivas om för att kunna hantera situationen att filer de har öppna plötsligt inte längre finns där de förväntas finnas.

Motsvarande gäller när man går runt i Utforskaren och har valt att ha förhandsvisning på filer i mapparna, dvs att i stället för en enkel ikon för t ex en bildfil visa själva bilden. Detta därför att då kommer bildvisningsprogrammet att anropas för att visa bilden och därmed är bilden då öppen i ett program.
Ovanstående är mina egna åsikter/förslag. Jag jobbar inte för Microsoft.
Tack för snabbt svar.

Tråkigt att utvecklingsavdelningen inte tar del av det som skrivs på deras eget forum, men jag antar att det här har kommit fram till dom genom någon annan kanal under åren och kanske gjort något uttalande :)

Jag tycker det låter konstigt att photoshop skulle krascha för att man tar bort en mapp som man har skapat. Jag kan ju ha en bild öppen i både windows fotovisare och photoshop och det är inga som helst problem att ta bort filen eller flytta den. Hur går det till, borde jag inte bli blockad av Windows då för att filen är öppen i ett annat program? Det hade ju varit enkelt att förstå om windows blockade alla filer som används av andra program på datorn, men så är det ju inte, så därför känns det som en enorm bugg.

Uppenbarligen så kan jag ju redan ta bort filer som används av andra program, så jag vet inte om det är så drastiska förändringar som behövs göra för en sån här grej, men det har jag ingen aning om och det kommer vi väl inte få reda på eftersom dom inte läser på det här forumet :)

Är det bara jag som tycker att det här är jättekonstigt? Världens största företag som har gjort operativsystem hur länge som helst, så kan man inte ta bort/flytta filer utan strul...

PS kraschar inte för att du "tar bort en mapp som man har skapat", utan därför att du tar bort en mapp som PS anser existera. Det är inte konstigare än att du inte kan radera ett Worddokument som du har öppet i Word och arbetar med.
Om mitt svar löser ditt problem, markera det som löst.
Det var så lite så :)

Det finns säkert kanaler in så att sådant som många rapporterar om i Microsofts olika forum sprids vidare. Det är ju inget problem att läsa vad som skrivs i den här svenska delen men om man går till den engelska delen skrivs det ju nya inlägg varje minut bara i Windows-kategorin.

Det finns olika sätt att öppna filer, t ex endast för läsning och för både läsning och skrivning. En fil som bara är öppnad för läsning av ett program ger Windows större möjlighet att göra något. När det gäller att se på en bild i t ex fotovisaren så kan det tänkas att fotovisaren inte har bildfilen öppen mer än just när bilden ritas upp, sånt beror på hur programmet är skrivet.
Hej igen, och tack för svaren.

Jag känner mig fortfarande lite ensam i att tycka att det här är konstigt :) Och när man läser era svar känner man lite..."ja, men det är väl såhär det måste vara".

Jag var tvungen att testa på min gamla Macbook nu, och alla problem jag har i windows är som bortblåsta. Jag började med att skapa en mapp genom photoshop och spara en bild där i, var inga som helst problem att ta bort eller flytta den. Så där leder ju OSX med 1-0.
Sen var jag nyfiken på hur den skulle hantera en öppen word-fil som du gav som exempel BackupJoe, och det var lite intressant. Det var nämligen inga problem att flytta eller ta bort det dokumentet heller medan det var öppet i word, men det som var intressant också var att jag fick en varning när jag försökte tömma papperskorgen där det stod att dokumentet användes, men även då så fick jag alternativet att ändå ta bort den vilket jag inte kan få i windows.

Så uppenbarligen så är det här ett problem som går att lösa. Kan vi inte bara enas om att det här är riktigt dåligt och att det måste fixas så snart som möjligt? Eller ska man byta operativsystem?

:)

Jag kan inte ta bort ett dokument i Word om det är öppet:

Mac Os har en, ur säkerhetssynpunkt, sämre och mer förvirrande lösning. Öppna dokument ska vara låsta.

Om mitt svar löser ditt problem, markera det som löst.
Hej Roger!

Visst kan jag också tycka att det vore bra om det gick att göra allt som jag skulle vilja utan att några problem uppstår, men som f.d. programmerare vet jag också att det händer saker bakom kulisserna som man som användare inte är medveten om och det påverkar vad som är lämpligt att program kan och bör göra.

Det har varit på samma sätt åtminstone sen Windows 95 kom ut och jag tror inte att det kommer att ändras i brådrasket.
Hej igen.

Angående att "öppna dokument ska vara låsta", så kan jag inte uttala mig ur ett säkerhetsperspektiv, men jag som användare (och säkert även du BackupJoe) uppskattar förstås att jag kunna vara mer flexibel och jobba med systemet istället för att jobba emot det. Sen så är väl just word-dokument-exemplet ganska milt, det är värre när man ska behöva stänga av hela program och ibland starta om hela datorn för att kunna flytta en fil.

På min laptop kör jag Windows 8, och där kan jag i alla fall skapa en mapp ifrån Photoshop och sen flytta på den, så Microsoft kanske är på rätt väg. Vi får väl hoppas på det, och det är väl kanske så att jag hoppas mer än andra :)

Hej, läser denna tråd idag oktober 2015 och har samma problem, helt fantastiskt. Hur inkompetenta kan de största programtillverkarna vara. Tror detta problem kan vara orsak till att jag måste käka blodtrycksmedicin, eller åtminstone en delorsak. Eftersom jag i mitt jobb hanterar många dokument (doc, pdf, xls osv) och skapar mappar i olika träd, så måste jag flytta de olika mapparna vartefter arbetet framskrider i olika stadier.

Det blir då olidligt och tidsödande när jag måste stänga ner outlook, explorer och en massa program jag ej använt efter att ha läst t.ex. en pdf och skall flytta mappen pdf´n ligger i . Jag har alltså inte behörighet att flytta mina egna mappar och dokument (jesus!). Samma sak gäller även om jag vill döpa om ett dokument, "stäng mappen eller filen och försök igen". Men det hjälper ju inte utan jag måste stänga ner program som jag inte ens använt, jag kräks på microsoft, tack för ordet.

Man kan alltid pröva med gratis Unlocker: http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Unlocker.shtml

Observera att det är reklamfinansierat och kommer att vilja installera onödiga program under installationen av själva programmet. Det går att förhindra men det gäller att läsa och välja rätt.

En äldre gratis version som inte är reklamfinansierad: http://www.softpedia.com/get/PORTABLE-SOFTWARE/System/File-management/Unlocker-Portable.shtml

Alternativt LockHunter (gratis utan reklamprogram): http://www.softpedia.com/get/System/File-Management/LockHunter.shtml

* Ange endast siffror.

* Ange endast siffror.

Information om diskussionen

Senast uppdaterad juni 25, 2020 Visningar 2 926 Gäller för: