Windows Start och Windows sök funkar inte i nya Windows 10 efter automatisk uppdatering

Har uppdaterat min PC till Windows 10. Funkade bra till en början. Efter att en uppdatering gjordes blev det sämre. Riktigt illa faktiskt. De två symbolerna längst ner till vänster, "start-symbolen" och sök-symbolen, funkar inte alls! Startsymbolen (ser ut som ett snett fönster) verkar gå igång /en blå cirkel snurrar ett tag), men inget händer. När jag trycker på förstoringsglaset (Sök) så händer inget... Inställningsfråga? Eller ett fel i W10? Jag har en Samsung PC från 2011-2012 någon gång. Men det funkade ju som sagt från början.

Frågeinformation

Senast uppdaterad november 20, 2019 Visningar 327 Gäller för:

Hej

Jag har exakt samma bekymmer, ringde Microsoft supporten fick två förslag på hur man kan lösa problemt, inget har fungerat.

Se nedan

"I kommandotolken (administratör) vill du köra följande kommandon:

sfc /scannow

DISM /online /cleanup-image /restorehealth

Om inget av dessa kommandon löser problemet så kan du prova att skapa ett nytt användarkonto i kontrollpanelen."

Det sista gick inte att gör överhuvudtaget, det enda som var godkänt är att byta namnet, det ändrar ju ingenting.

Om alla tjänster sålde med sådana brister då skulle bolagen inte kunna vara kvar på marknaden..........

Löste det här ditt problem?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Fint! Tack för att du markerat detta som svar.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Tack för din feedback.

Hej,

Detta kan ha hänt efter en uppdatering så börja med att logga ut genom att trycka Ctrl+Alt+Delete. När du är utloggad väljer du att starta om datorn genom ikonen till höger. Problemet kan då lösas om uppdateringar som laddats ned nu installeras

Om du har dropbox, registerprogram eller Appletjänst i autostart så kan dessa i vissa fall störa menyn/sökfunktionerna.
Se denna artikel med bilder för att använda msconfig och gör en clean boot
http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/29876.how-to-perform-a-clean-boot-in-windows-10.aspx

Din inloggningsprofil kan också ha blivit korrupt. Om den fått följa med från en tidigare Windowsversion så kan detta påverka.

Prova att logga in med en annan eller lokalt konto för att testa om detta förändrar något.

Kör kommandot netplwiz och välj att lägga till en annan användare.  Sök/kör kommandot direkt. Om du inte får fram någon meny,
tryck ner CTRL + Skift samt ESC samtidigt. Detta öppnar aktivitetshanteraren

Klicka på Arkiv och kör ny aktivitet. skriv in netplwiz

Välj att starta om datorn och logga in på den nya profilen

Med vänlig hälsning

Lars 

Om du fick svar på dina frågor, markera gärna i tråden att ärendet är löst.

Löste det här ditt problem?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Fint! Tack för att du markerat detta som svar.

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Tack för din feedback.