Windows 10 startar ej Bankid-programmet från web-läsare

Hej!

Jag har en Lenovo PC med ursprungligen Windows 8.1 uppdaterad till gratisversion Windows 10. Mitt problem är att Bankid-programmet inte startar från web-läsare. Jag har provat Chrome, IE/Edge och Firefox. Problemet började som jag uppfattar det efter uppdateringen av Windows 10 i slutet av juni 2016. Jag har avinstallerat uppdateringen, återinstallerat den. Jag har gått tillbaka till återställningpunkt före aktuellt datum. Jag har fått uppdateringar via Windows Update därefter. Jag har avinstallerat web-läsare och installerat på nytt. Jag har rensat registret med McAfee, Kaspersky, Glarysoft, CCleaner och Registry Healer utan resultat. Jag har avinstallerat Bankid och återinstallerat det. Bankid-supporten har givit upp efter en månads emailande och vill inte hjälpa mig mer.

Jag vill inte göra en ominstallation av Windows 10, då alla 67 program och appar jag har installerade går förlorade och jag måste ladda hem nya installationsprogram och köra dessa (enligt MS-hjälpen för ominstallation). Dessutom är det nu för sent att ladda hem Windows10.iso.

Finns någon därute som har eller har haft detta problem och lyckats lösa det? Jag är även intresserad om någon har en Windows10.iso-skiva att låna ut. Jag skulle vara tacksam för synpunkter eller lösning på problemet att starta Bankid.
Vänligen

Benny

|

Hej Benny,

Vad tråkigt att du har problem. Prova köra den här felsökaren för Windows update och testa att scanna systemfilerna i din dator, gör så här:

1. Högerklicka på Start ikonen och välj Kommandotolken (Administratör).
2. Skriv in sfc /scannow och tryck Enter.
3. När den är klar skriver du in följande kommandon, ett i taget och kör:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Det kan ta tid att köra dessa program så var tålmodig och kom ihåg mellanslagen, t.ex. i DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth så ska det vara ett mellanslag efter DISM.exe, Online och Cleanup-image. När programmen är klara kommer de rapportera om de hittade skador och om de kunde reparera dem eller inte.

Du kan även testa att tillfälligt stänga av ditt antivirus-program och se om det fungerar då. 

Berätta gärna hur det gick.

//André

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Tack för din feedback.

Hej André!

Tack för att du vill engagera dig i mitt problem.

Jag hade redan kört sfc /scannow och dism med scanhealth efter det att jag skrev frågan på communityn, utan att hitta något fel.

Nu har jag kört även de två andra dism-programmet med resultat att inget fel hittades.

Jag har både inaktiverat och även avinstallerat och nyinstallerat antiviruspragrammet Avast. Likaså hade jag Windows-brandväggen avstängd. Det hade ingen inverkan på felet.

Jag har även skapat en ny användare i Windows och försökt ladda ned bankid utan att få det att fungera.

Mitt intryck är att Windows inte utför startkommandot från web-läsaren. Jag kan se det eftersom inget skrivs i Bankid:s logfil. Startar jag Bankid direkt från skrivbordet går det igång och skriver ett antal rader i logfilen.

Ett liknande fel hade jag tidigare med mailto: i webläsaren att inte Thunderbird startades. Lösningen på det var att sätta upp Thunderbird som standardprogram för just protokollet mailto:. När det gäller Bankid finns ingen möjlighet (eller finns det?) att sätta upp standardprogram för protokollet bankid:. Protokollet bankid: finns nämligen inte bland Standardprogrammen på Kontrollpanelen. I webläsarna Chrome och Firefox finns protokollet bankid: definierat att Bankid-programmet ska startas, men det kommandot förs inte vidare och utförs ej av Windows 10.

Det konstiga är att mobilt bankid fungerar, men då måste jag ju ha läsplattan ständigt tillgänglig också, samt att både min fru och jag måste ha var sitt konto med var sitt mobilt bankid installerat.

Jag ser fram emot fler förslag vad jag kan göra.

Hälsningar

Benny

Tack för din feedback.

Tack för din feedback.

Hej Mummeli!

Tack för att du svarar mig med länkar till fler som har haft problem med Bankid.

Jag har redan genomfört alla förslag som ges. Det är det jag har hållit på med den senaste månaden att pröva olika inställningar osv genom emailkontakt tillsammans med Bankid-supporten på Swedbank. De webläsare jag har använt vid Bankid-installationen är Chrome, Edge, Firefox och IE11, dvs jag har installerat flera gånger. Jag har återställt alla webläsare till standardinställningar, utan att kunna få igång Bankid. För Chrome har jag varit inne i filen Local-state i Appdata-katalogen för att sätta "bankid":true. Jag får hela tiden felmeddelandet att Bankid-programmet inte är installerat, fast jag har senaste versionen. Alternativ tolkning är att Bankid-programmet inte kan startas, p.g.a. någon felaktig eller saknad inställning. Jag vet bara inte vad som fallerar.

Jag misstänker att något är fel i Windows 10 som vägrar att utföra startkommandot av Bankid-programmet från webläsaren, detta oberoende av vilken webläsare jag använder. Jag har försökt att testa att starta vilket program som helst från en egen websida, men jag får det inte att fungera.

Finns någon i forumet som har större kännedom om Windows, än vad jag har, som kan förklara hur proceduren för start av program från webläsare går till.

Hälsningar

Benny

Tack för din feedback.

Hej Benny,

Förlåt för sent svar. Forumet är för tillfället väldigt populärt.

Tyvärr kan vi inte förklara proceduren för hur program startas i webbläsaren. Detta kan bero på vilket program och webbläsare det är. Tyvärr är detta för avancerat för de verktygen som vi har tillgängligt på forumet. Så det vi rekommendera att du tar detta vidare till technet som har mycket mer djupare kunskap och tekniska verktyg. Hoppas att det löser sig för dig och håll oss gärna uppdaterade mde hur det går.

/Jonas

Tack för din feedback.

Hej Jonas!

Tack för ditt svar för ett tag sedan. Jag har varit inne på technet, men jag fick intrycket av att det inte var rätt forum för mig.

Jag har givit upp att använda Bankid på fil i datorn. Jag använder Mobilt Bankid på läsplattan. Det är otympligt att varje gång jag ska logga in med Bankid, så måste jag plocka fram läsplattan. Genom att skapa två användare i läsplattan kan jag ändå få två Banikid på samma utrustning.

Mvh/Benny

Tack för din feedback.

Fråga om info

Senast uppdaterat juli 8, 2021 Visningar 3 358 Gäller: