Bahnhof mejl – som Webmail och i Windows Mail app

Som nybliven Bahnhof kund (via vår brf.) har jag satt upp ett par konton i syfte att testa dem i Microsoft miljö. Just blandmiljö har visat sig kunna ställa till problem hos andra operatörer.

Min fråga: Finns det någon rimlig förklaring till varför just Skickad post inte samsas i samma mapp och synkroniseras mellan systemen som övriga mappar? Nu är det en envägs replikering om än i båda riktningarna.

När jag ställde samma fråga till BH blev svaret Fråga Microsoft! Som är det jag gör nu.

Mappen "sent items" är en katalog som skapats av din e-postklient. Vill du använda servermappen "skickat" för både vår webmail och din e-postklient så behöver du se över hur din klient hanterar skickade e-post. Det behöver du då ta assistens av tillverkarens egen support kring (Microsoft support).

När det gäller mejl som skickas i respektive system blir det lite av ”Skilda världar”. Se bild.

För konfigurering av kontot (IMAP) hade jag denna guide som underlag för att skapa konto i Windows inbyggda MAIL app A_1015_Epostguide_Win10_IMAP.pdf (bahnhof.se)

Mappen Sent ItemsWebmail visades inte från början. Startade prenumeration. Se bild.

På Webben – Bahnhof webmail

Mappen Skickat innehåller vad som har sänts från Webben.

Mappen Skickat replikeras till mappen Sent Mail klienten.

På Mailklienten – Windows Mail

Mapparna Sent Items och Skickat innehåller vad som har sänts från Mail klienten.

Mapparna Sent Items och Skickat replikeras till Sent Items på Webben

Provade att ta bort den ena av mapparna Sent Items och Skickat på Mailklienten. Gick att ta bort men återskapades automatiskt.

Provade också att ta bort mappen SentMailklienten i hopp om att få till en lösning med dubbelriktad replikering/ synkronisering. Gick inte alls.

Janne

|
Answer
Answer

Hej Ramses.

Jag tror mig ha hittat en hyffsad lösning på problemet med BH konton i Outlook. Den beskrivs under Min Guide i den här artikeln.

Skilda världar – samma mål men olika teknik? - IT-bloggen.com

Även om min ursprungliga fråga inte är besvarad skulle jag vilja att det här inlägget markeras som ett svar. Jag får ju inte göra det själv så jag ber dig göra det.

Tack på förhand.

Trevlig Midsommar.

Janne

--------
Stay informed: Visit it-bloggen.com

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Fråga om info

Senast uppdaterat juni 25, 2021 Visningar 92 Gäller: