Office 365 Outlook IMAP Windows 10

Hej!

Jag kör Office 365 på en Windows 10 dator.

För två dagar sedan bytte jag från POP3 till IMAP i Outlook. När jag gjorde detta tog jag bort de gamla pst-filerna från datorn samt ominstallerade Office 365 och Outlook på nytt och konfigurerade Outlook på nytt från start med IMAP.

Jag tar emot mail och jag skickar mail. Så långt funkar det, men när jag skickar mail från datorn får jag följande felmeddelande under ”Förlopp för Skicka och ta emot”:

Uppgiften ”min mailadress” – Skickar rapporterade felet (0x80040119): Det

går inte att spara meddelandet i mappen Skickat för IMAP-e-postkontot. Detta beror

på att Outlook är offline eller att e-postservern inte tillåter att objekt sparas i

mappen Skickat.

De utgående mailen går fram till mottagarna, så Outlook är inte offline, men de hamnar inte i mappen Skickat. Däremot ligger de i mappen Utkorgen fast de har gått iväg.

Jag kör bredband och mail hos Bahnhof och på min iPhone, där jag nu också har mailen, sparas skickade mail på rätt sätt i mappen Skickat, så e-postservern tillåter att objekt sparas i mappen Skickat.

Skickar jag ett mail från telefonen hamnar det både i telefonens Skickat-mapp och i datorns Skickat-mapp. Det är bara när jag skickar ett mail från datorn som det inte hamnar i Skickat-mappen. Varken på datorn eller i telefonen.  

Samma sak när jag slänger ett mail. Om jag slänger ett mail på datorn hamnar det inte i Deleted-mappen. Slänger jag däremot ett mail i telefonen hamnar det i Deleted-mappen både i telefonen och på datorn.

Vad är det för inställning/ar som är fel? Vad ska jag göra?

Hälsningar Bertil

|

Hej Bertil,

Om jag förstår det rätt så upplever du endast problem på datorn gällande flyttande på e-postmeddelanden? Och de hamnar inte inte i mappen Skickat?

Eftersom problemet bara uppstår på din dator och inte telefonen så är det troligt att det är någonting med din PST-fil som krånglar. Vad jag skulle rekommendera är att ta dig en titt på denna artikel.

Gå igenom gärna artikeln steg för steg och se om det löser problemet.

Om du får något felmeddelande eller liknande så ta gärna en skärmbild och berätta var någonstans det tar stop.

Hör gärna av dig!

Med vänliga hälsningar,

Robin

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Tack för din feedback.

Hej Robin!

Tack för ditt svar!

Igår gick jag igenom mina inställningar samt gjorde det som beskrivs i den artikel du hänvisar till tillsammans med en kille på Tech Troopers.

Vi kom fram till att alla inställningar och sådant jag kan påverka är som det ska vara och vi konstaterade att läget är så här.

1. Mail som skickas från min iPhone synkas och läggs i mappen Skickat i telefon och på dator.

2. Mail som skickas från Bahnhof Web-mail synkas och läggs i mappen Skickat i telefon och på dator.

3. Mail som skickas från datorn synkas inte och läggs inte i mappen Skickat i telefon och på dator.

När mail skickas från datorn får jag det felmeddelande jag hänvisar till i mitt första inlägg och mailet ligger kvar i Utkorg trots att det gått iväg till mottagaren.

Killen på Tech Roopers hittade också inlägg på nätet från andra användare som har samma problem, men med andra internetleverantörer, och där enda lösningen var att gå tillbaka till POP3 för att Outlook skulle spara skickade mail i Skickat. Då förlorar man ju dock möjligheten att ta emot och skicka mail på flera enheter.

Tyvärr har jag inte länkarna till dessa inlägg, men ska söka vidare.

Jag har också märkt att synkningen på datorn ibland stannar under förloppet Skicka och Ta emot där det stannar under processen Synkroniserar prenumerationsmappar, vilket innebär att nya mail inte kommer in i datorn. Mail som jag redan sett i telefonen. För att få igång det igen räcker det inte med att klicka på Skicka/ta emot för alla mappar utan jag får starta om Outlook. Då synkar den och mailen trillar in.

Är det så att Office 365 Outlook inte är kompatibelt med IMAP eller är det Windows 10 som är boven? 

Då fler har detta problem undrar jag om det pågår något jobb med kommande uppdatering av Office 365 Outlook för att komma tillrätta med detta problem.

Jag jobbade fram till årsskiftet på Volvo Cars. Där körde vi Windows 7 och Outlook 2013 (tror jag) och där funkade synkningen mellan telefon och dator klockrent.

Hälsningar Bertil.

Tack för din feedback.

Detta problem...

Jag har också märkt att synkningen på datorn ibland stannar under förloppet Skicka och Ta emot där det stannar under processen Synkroniserar prenumerationsmappar, vilket innebär att nya mail inte kommer in i datorn. Mail som jag redan sett i telefonen. För att få igång det igen räcker det inte med att klicka på Skicka/ta emot för alla mappar utan jag får starta om Outlook. Då synkar den och mailen trillar in.

...löste jag genom att öka tidsintervallen för att söka efter nya mail. Felet ovan uppstod 5-10 ggr/dag när tiden var satt till 1 minut. Nu har jag 5 minuter och då har jag inte detta problem.

// Bertil. 

Tack för din feedback.

Detta problem...

...löste jag genom att öka tidsintervallen för att söka efter nya mail. Felet ovan uppstod 5-10 ggr/dag när tiden var satt till 1 minut. Nu har jag 5 minuter och då har jag inte detta problem.

...problemet kvarstår, men nu endast 2-3 ggr / dag vid 5 minuters intervall för söka efter nya mail. 

// Bertil. 

Tack för din feedback.

Plötsligt händer det!

Sedan några dagar tillbaka funkar synkningen utan att det stannar under processen Synkroniserar prenumerationsmappar, 👍

och 

mail som skickas från datorn synkas och läggs i mappen Skickat i telefon och på dator.👍ochinga felmeddelanden,👍

men detta är oförändrat 

Om jag slänger ett mail på datorn hamnar det inte i Deleted-mappen. Slänger jag däremot ett mail i telefonen hamnar det i Deleted-mappen både i telefonen och på datorn.
Det senare kan jag leva med även om det ibland kan vara bra att kunna fiska upp slängda mail om man varit lite för snabb.

// Bertil.

Tack för din feedback.

Hej.

Jag har följt en del av din konversation och har en fundering kring ditt slut inlägg. Skönt att höra att problemet löste sig efter ett antal veckor.

• Du skriver att kastat mejl inte hamnar i Borttaget mappen, var hamnar det då? Kanske finns någon inställning någonstans som styr detta,
  • Om nu inte den saken fungera som det brukar borde det vara möjligt att dra mailet och släppa det i önskad mapp
  • Alternativt höger klicka och välja vart du vill flytta det. se bild

Med vänlig hälsning

Janne

--------
Stay informed: Visit it-bloggen.com

Tack för din feedback.

Hej Janne!

Trycker jag på delete så försvinner mailet i tomma intet och oftast vill jag ju bli av med det, men skulle man av misstag slänga ett mail kan man ju i vanliga fall hämta tillbaka det från deletedmappen. Det går inte när de bara "försvinner".

// Bertil.

Tack för din feedback.

Men visst går det att manuellt flytta det på ett av de två sätt som jag beskrev?

Kanske inte det ultimata men ändå bättre än att tappa det helt och hållet !

Med vänliga hälsningar

Janne

__

Om problemet är löst får du gärna markera det som besvarat, till nytta för alla deltagare i MSC.

__

--------
Stay informed: Visit it-bloggen.com

Tack för din feedback.

Hej Janne!

Jag självklart går det alltid att flytta ett mail till vilken mapp som helst, med det var inte det som var problemet.

Problemet är att slängda mail inte hamnar i mappen Deleted messages utan försvinner i tomma intet. Oftast är ju det OK, de ska ju slängas, men ibland kan det ju hända att du slänger ett mail av misstag och då får du inte tag i det igen när det försvinner i tomma intet.  

Hade det hamnat i Deleted messages hade du kunnat hämta det där, vilket gick när jag körde POP3.

Jag jobbade fram till årsskiftet på Volvo Cars. Där körde vi Windows 7 och Outlook 2013 (tror jag) och där funkade synkningen mellan telefon och dator klockrent också vad gäller att kastade mail som hamnade i Deleted messages både på dator och telefon.

Hälsningar Bertil.

Tack för din feedback.

Fråga om info

Senast uppdaterat februari 2, 2021 Visningar 510 Gäller: