Windows 10 updates mislukken steeds. Foutcode 0x800703f1.

Sinds een aantal weken problemen met het updaten van Windows 10. Het gaat om de cumulatieve update versie 1511 voor x64-systemen (KB3185614) en drie updates versie 1511 voor x64-systemen resp. KB3150513, KB3181403 en KB3161102. Allen met dezelfde foutcode, t.w. 0x800703f1.

Geprobeerd het stappenplan van Marvin M., forumbeheerder, te volgen dat op 9 december 2015 door hem vermeld is naar aanleiding van een vergelijkbare probleem. Ik loop echter vast bij stap 2, het schoon opstarten van Windows. Na wijzigingen aangebracht te hebben in de Systeemconfiguratie krijg ik elke keer de melding dat deze niet reageert. Computer reageert vervolgens ook nergens meer op en ik krijg hem alleen weer aan de praat door de spanning er even vanaf te gooien.

Gaarne advies. 

Vrageninfo

Laatst bijgewerkt 13 september 2019 Views 2.133 Van toepassing op:

Hallo Ger45,

Zou je eens naar het onderstaande willen kijken en proberen?

• Kijk of de tijd en datum correct zijn.

• Open de Windows Update probleem oplosser

• Kijk of je voldoende vrije ruimte hebt op de schijf waar Windows is geinstalleerd, Minimaal 18GB.

• Vergroot de gereserveerde systeem partitie van 100MB naar 200MB, lees hier hoe.

• Zoek het programma MyWinLocker (vaak voorgeinstalleerd door een Fabrikant) en verwijder deze via deze manier: Klik met de rechter muisknop op Start -> Configuratiescherm -> Programma’s & Onderdelen

• Druk op Windows Toets en dan de R, typ in het vakje C:\Windows\SoftwareDistribution\Download  en verwijder alle bestanden.

• Druk op Windows Toets en dan de R, typ in het vakje %temp%  en verwijder alle bestanden.

• Druk met de rechtermuisknop op start en klik Opdrachtprompt (Beheerder aan), typ daarna de onderstaande commando's over en druk op Enter, je moet wachten tot hij klaar is voor je de volgende kunt typen. Let ook op de spaties.

• net stop wuauserv

• net stop bits

• net stop cryptsvc

• netshwinsock reset catalog (en druk op N als hij vraagt voor een herstart)

• ren %systemroot%\System32\Catroot2 Catroot2.old

• Start de computer opnieuw op.

• Druk met de rechtermuisknop op start en klik Opdrachtprompt (Beheerder aan), typ daarna de onderstaande commando's over en druk op Enter, je moet wachten tot hij klaar is voor je de volgende kunt typen. Let ook op de spaties.

• net start wuauserv

• net start bits

• net start cryptsvc

• Stop de Windows 10 Installatie USB stick in de computer, open verkenner en kijk welke letter hij heeft gekregen. Deze heb je nodig.

• sfc/scannow

• dism.exe /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

• dism.exe /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

• dism.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:wim:H:\Sources\Install.wim:1 (Let op dat H de plek is waar je installatie bestanden staan, bijvoorbeeld de USB Stick of DVD. Is dit niet op H dan moet je deze aanpassen. Mocht je .esd bestanden hebben in plaats van .wim maak er dan van het woord wim: esd ook de locatie kan dan anders zijn, kijk dit dus eerst na. Je kunt eventueel ook alles na /RestoreHealth weghalen als je hebt geupgrade)

• Verwijder alle externe apparaten

• Schakel de Anti-Virus tijdelijk uit of verwijder deze

• Zoek opnieuw naar Windows Updates en probeer deze te installeren.

• Doe een schone opstart  

• Herstart de computer nogmaals

• Mocht dit allemaal niet werken download dan de Media Creating Tool en update via deze manier (desnoods een herinstallatie via deze manier)

Ik hoop dat je wat hebt aan de bovenstaande stappen, zo niet hoor ik het graag.

Groetjes

Alexander

Is uw probleem hiermee opgelost?

Helaas, dit heeft niet geholpen.

Geweldig! Bedankt dat u dit als antwoord hebt gemarkeerd.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met deze reactie?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Hallo Alexander,

Je stappenplan is helaas weinig succesvol gebleken. Ik ben geconfontreerd met diverse foutmeldingen. Het programma MyWinLocker was niet op mijn computer te vinden, dus die stap heb ik maar overgeslagen. Vervolgens werd het commando ' netshwinsock reset catalog ' niet herkend als een interne of externe opdracht. Daarna doorgaan leek mij niet zo zinvol, maar heb ik toch maar gedaan. Nadat ik op het commando 'sfc/scannow ' de mededeling dat "Windows Resource Protection could not perform the requested operation" en op het commando ' dism.exe /Online /Cleanup-Image /CheckHealth ' de reactie "de configuratieregisterdatabase is beschadigd (fout 1009)" kreeg, heb ik het maar opgegeven.

Update en herinstallatie via de gedownloade Media Creating Tool lukte ook niet. Tot twee keer toe de melding gekregen dat de installatie mislukt is in de fase Safe_OS met een fout tijdens de Migrate_Data-bewerking. Foutcode 0x8007001f - 0x2000D.

Tot slot maar besloten om een installatieschijf (DVD) te branden en Windows 10 op deze manier opnieuw te installeren. Dit is uiteindelijk succesvol verlopen.

Met vriendelijke groet,

Ger

Beste Ger,

Als ik het zo lees is het probleem verholpen, heb je geen errors meer gekregen?

Krijg je de laatste kleinere updates ook gewoon automatische binnen?

Mocht je nog vragen hebben help ik je uiteraard graag verder.

Groeten

Walter

Community Manager

Glad to help

Beste Walter,

Probleem inderdaad geheel verholpen. Dus geen foutmeldingen meer en ook de laatste kleiner updates zijn gewoon automatisch binnengekomen.

Met vriendelijke groet, 

Ger

Dag Ger,

Dat is goed om te horen,

Mocht je nog tegen een Windows probleem aanlopen zien we je uiteraard graag terug op dit forum.

Groeten

Walter

Community Manager

Glad to help

Dag Alexander,

Ik heb  de Media Creating Tool gedowlnload  en mijn probleem is blijkbaar opgelost.

De tool heeft windows 10 terug geinstalleerd met behoud van mijn instellingen en alles lijkt nu terug in orde.

Dank U voor de tip,

Groetjes Leo,

:-)