Ongewenst opdringen Windows 10

In 2014 heb ik keurig € 99,00 betaald voor het aanschaffen van de Windows 8.1 licentie, met een doelbewuste keuze voor een OS wat uitstekend aan mijn wensen en bij mij draaiende software voldoet, nog een lange lifecycle heeft te gaan en redelijk adequaat wordt geupdate.

Als licensed user irriteert het mij dan ook mateloos dat Microsoft sinds jl. Augustus op allerlei manieren tracht om ongewenst en bijvoorkeur ongevraagd het OS te upgraden naar Windows 10.  Nadat pogingen om dit "per ongeluk" zonder authorisatie te doen -gelukkig!- strandden, maar MS wél zonder iets te melden de volledige W10 installatie liet downloaden, gaat Microsoft nu steeds een stap verder en schuwt men met o.a. KB3035583 inmiddels niet eens de valse vlag meer.  Deze aanbevolen update wordt aangeboden met de nietszeggende omschrijving "Installeer deze update om problemen met Windows te voorkomen", maar is in werkelijkheid dezelfde Windows 10 installer update die dik twee maanden terug ook al werd aangeboden, toen nog als "optionele" update.

Het resultaat van dit gedrag van Microsoft is dat ik, als Windows gebruiker met een officiële licensie, gedwongen ben om de automatische updates volledig uit te zetten en van iedere aangeboden update helemaal uit te zoeken of dit niet een stiekeme Windows 10 downloader / installer is. Als je kijkt op internet dan zijn er inmiddels tienduizenden boze Windows gebruikers die vinden dat Microsoft met dit gedrag de fatsoensnormen ver te buiten gaat en zich ronduit aan malware praktijken tegenover betalende klanten schuldig maakt. Toch lijkt Microsoft zich daar helemaal 0,0 niets van aan te trekken. Arrogantie? Kamerbrede oogkleppen??

Microsoft: prima dat je klanten een update áánbiedt naar W10 maar houd op met je gelicenseerde Windows 7 en Windows 8.1 op deze manier grote overlast te bezorgen. Jullie klanten hebben betaald voor een OS met updates, niet voor een OS waarvan de automatische updates onbruikbaar zijn omdat ze resulteren in een ongewenst Windows 10 door de strot geduwd te krijgen.

|

Was dit gesprek nuttig?

Helaas, dit heeft niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u over deze discussie?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u over deze discussie?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Discussie-info

Laatst bijgewerkt 31 januari 2021 Views 434 Van toepassing op: