Upgrade naar Windows 10 wil niet lukken

Ik probeer mijn gratis upgrade van 8.1 naar 10 uit te voren via de upgrade-assistent. In de installatiefase krijg ik steeds de melding dat er iets is misgegaan met als foutcode 80070050, waarna het uitvoeren van de upgrade stopt. Als ik probeer via de MediaCreationTool te upgraden loopt dit ook vast onder vermelding van "validatie productcode mislukt" op 76% van het upgradeproces. Het betreft een Dell Inspiron SE 7520 met legitieme voor-geïnstalleerde Windows versie (oorspronkelijk 8.0, geüpgraded naar 8.1, alle updates sindsdien probleemloos geïnstalleerd). Het lijkt erop dat in het upgradeproces een validatie van de productcode wordt uitgevoerd en dat dit niet mogelijk is of leidt tot een negatief resultaat. Maar onder Eigenschappen staat dat Windows geactiveerd is, het product-ID wordt vermeld en de productcode is ook aanwezig (want die heb ik kunnen achterhalen).

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? En heeft iemand en oplossing? Ik weet dat een schone installatie altijd nog kan, maar daar heb ik weinig trek in, want kost me veel te veel tijd.

Vrageninfo

Laatst bijgewerkt 8 mei 2019 Views 1.670 Van toepassing op:
Antwoord
Antwoord

Hallo,

Probeer eerst de Fix-It op deze site te draaien.

Lost dat niks op, volg dan deze stappen eens volgen, en kijk of dit werkt.

- Klik Rechtermuisknop op Start en kies voor Opdrachtprompt (Administrator).

- Geef deze commando's. Druk op enter na elk commando:

Net stop Bits
Net stop Cryptsvc
Net stop Wuauserv

- Open Windows Verkenner en ga naar C:\Windows.

- Klik met de rechtermuisknop op de map SoftwareDistribution en kies Naam wijzigen.

- Hernoem de map naar SoftwareDistribution.old.

- Ga terug naar het Opdrachtprompt. Start de services weer:

Net start Bits
Net start Cryptsvc
Net start Wuauserv

Start de computer opnieuw op, en probeer het opnieuw. 

Groetjes,

Maaike

Is uw probleem hiermee opgelost?

Helaas, dit heeft niet geholpen.

Geweldig! Bedankt dat u dit als antwoord hebt gemarkeerd.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met deze reactie?

Hartelijk dank voor uw feedback.

Antwoord
Antwoord

Hoera!

Je ontvangt deze vreugdekreet via een met Windows X opgestarte PC!

Uiteindelijk was het weghalen van de door de upgrade-assistent opgebouwde folder dus de oplossing. Ik denk niet dat het creëren van een nieuw gebruikersaccount nodig was geweest, maar dat is moeilijk te beoordelen. Kennelijk is ooit in de bewuste folder iets weggezet waarop de latere upgrade-pogingen mis liepen. Dat was misschien al zo bij de eerste melding dat Windows 10 als (gratis) upgrade beschikbaar was. Destijds heb ik dat upgraden geparkeerd voor later. Dit kan dus het gevolg zijn. het an

Voor mensen die iets soortgelijks meemaken is de oplossing dus betrekkelijk simpel: Zet de map Windows 10 Upgrade op het bureaublad (al dan niet tijdelijk) zodat upgrade-assistent deze bij de installatie niet tegenkomt. Lukt het dan nog niet, dan hetzelfde doen vanuit een ander gebruikersaccount met Administrator-rechten (zie verder het antwoord van Jeroen).

Geweldig bedankt!

Is uw probleem hiermee opgelost?

Helaas, dit heeft niet geholpen.

Geweldig! Bedankt dat u dit als antwoord hebt gemarkeerd.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hoe tevreden bent u met deze reactie?

Hartelijk dank voor uw feedback.