USB-stick formatteren, foutmelding 'De schijf is tegen schrijven beveiligd'

Ik heb mijn USB-stick helemaal leeggemaakt en wou hem daarna formatteren, maar krijg de foutmelding 'De schijf is tegen schrijven beveiligd'. Ik heb al allerlei mogelijke oplossingen geprobeerd (via Eigenschappen de machtigingen bij Delen aangepast; opdrachtprompt diskpart gebruikt; register via regedit aangepast en nog een aantal programma's via internet gebruikt), maar niets werkt...
|

Hallo Veerle,

In dit geval kan het raadzaam zijn om contact op te nemen met de maker van de USB-stick aangezien het waarschijnlijk aan de kant van de hardware ligt. Om je hier verder te helpen zou ik je willen vragen of je exact kan doorgeven welke registeraanpassing je hebt gedaan, en wat je hebt veranderd in de Machtigingen bij Delen.

We horen graag weer van je.

Met vriendelijke groet,

Jules 

Als je dit antwoord nuttig vindt, markeer dit dan als antwoord om anderen te helpen.

If this reply was useful to you, please mark it as answer to help other users find it.

Was dit antwoord handig?

Helaas, dit heeft niet geholpen.

Prima! Hartelijk dank voor uw feedback.

Hoe tevreden bent u met dit antwoord?

Hartelijk dank voor uw feedback. Daarmee kunnen we de site verbeteren.

Hartelijk dank voor uw feedback.

Ik heb mijn USB-stick helemaal leeggemaakt en wou hem daarna formatteren, maar krijg de foutmelding 'De schijf is tegen schrijven beveiligd'.

Dan zijn er twee mogelijkheden:

1. Die stick heeft een schuifje om hem read-only te maken

2. Die stick is defekt.

--- karelV

Was dit antwoord handig?

Hoi Jules,

Uiteindelijk is het opgelost, maar ik zal even laten weten wat ik geprobeerd heb voor als iemand met hetzelfde probleem zou komen te zitten...

Via regedit ging ik naar HKEY_LOCAL_MACHINE>SYSTEM>CurrentControlSet. Daar heb ik onder de map Control de map StorageDevicePolicies aangemaakt. Onder die map selecteerde ik Nieuw>DWORD (32-bit). Dat bestand heb ik WriteProtect genoemd; hierop dubbelklikken en in het veld Value op 0 gezet. Daarna pc opnieuw opgestart, maar dit hielp niet.

Bij Delen naar Geavanceerd delen gegaan. Daar geklikt op Deze map delen en dan op Machtigingen. Hier stond enkel Lezen aangevinkt, heb ik veranderd naar Volledig beheer.

Nadien nog het programma Acronis Disk Director 12 geïnstalleerd, daar de schijf 'gecleaned' en nieuw volume toegevoegd. Dan moest ik de pc herstarten, in het scherm dat bij de herstart werd weergegeven leek weer een foutmelding te zitten. Dat lukte nog steeds niet.

Verder gezocht naar oplossingen en dan bij Apparaatbeheer de stick verwijderd, daarna deze uit de USB-poort gedaan en terug erin. Dan kon ik hem formatteren; ik wilde hem naar NTFS zetten, maar dat duurde erg lang. Heb het dan geannuleerd en wilde hem naar FAT32 zetten, maar dan kreeg ik weer die foutmelding over Alleen-lezen.

Opnieuw wat geknoeid met Acronis en Apparaatbeheer en dan heb ik hem uiteindelijk toch kunnen omzetten naar FAT32.

Ik weet niet wat er nu uiteindelijk voor gezorgd heeft dat die stick weer werkt, maar heb, omdat ik nadat het gelukt was opnieuw deze foutmelding kreeg, niet meer zoveel vertrouwen in deze stick... Zal er dus maar niet mijn belangrijkste bestanden op zetten...

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

2 persoon vond dit antwoord handig

·

Was dit antwoord handig?

Hoi Karel,

De stick heeft geen schuifje, dat zou veel gemakkelijker geweest zijn... Hij is ook niet defect; in mijn antwoord aan Jules liet ik weten dat ik hem terug aan de praat gekregen heb. 

Mijn probleem is alleszins opgelost, bedankt voor je reactie!

1 persoon vond dit antwoord handig

·

Was dit antwoord handig?

Vrageninfo

Laatst bijgewerkt 10 mei 2021 Views 4.184 Van toepassing op: