Word bytter språk automatisk

Hei.

Jeg har et problem med Word 2016.

Jeg skriver dokumenter på engelsk eller norsk (aldri en blanding, noen dokumenter går på norsk mens andre går på engelsk), og har derfor stavekontroll for både norsk og engelsk (Storbritannia), der engelsk er satt som standard. Visningsspråket i Word er satt til norsk.

Til tross for at jeg (gjentatte ganger) har satt engelsk som standard, åpner Word med norsk stavekontroll. Etter å ha satt denne til engelsk igjen kan jeg begynne å skrive, men Word endrer språket tilbake hver gang jeg lager en ny overskrift eller tabell eller lignende. Man kan selvsagt ha automatisk gjenkjenning (noe jeg som oftest ikke har, men jeg har prøvd dette også), men en overskrift eller enkeltord i en tabell er som oftest ikke nok til å få dette.

Takk for svar.

|
Svar
Svar

Hei Student91,

Office bruker visningsspråket til Windows for å konfiguere Office ved oppstart og det er nok derfor den settes som Norsk hver gang. Du skal allikevel kunne kontrollere staving og gramatikk på et annet språk. Jeg vil i første omgang at du tar en titt på artiklene nedenfor for å sjekke at du følger de riktige stegene.

Kontrollere stavemåte og grammatikk på et annet språk

Tilpasse språkfunksjoner i Word 2013 og nyere

Hvis det fortsatt ikke fungerer, så kan det hende at du trenger en språkpakke for at alt skal fungerer slik det skal. Det burde komme et varsel opp om dette, men du kan også laste ned språkpakken fra denne lenken.

Hvis det fortsatt ikke fungerer, så kan du følge stegene i artiklene nedenfor for å løse dette problemet. Eventuelt, så kan du også fjerne Norsk fra listen mens du skriver Engelske dokumenter.

Feilsøke stavekontroll og grammatikk for flere språk

Stave- og grammatikkontrollen fungerer ikke som forventet

Hvis ikke noe av det ovenfor har fungert, så kan du prøve å endre standard språket i Windows for å se om det kan løse problemet: Endre standard inndataspråk for Windows.

Si i fra hvordan det gikk!

Med vennlig hilsen,

Kristian

Var dette svaret nyttig?

Beklager at dette ikke hjalp.

Flott! Takk for tilbakemeldingen.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen. Den hjelper oss med å forbedre nettstedet.

Hvor fornøyd er du med dette svaret?

Takk for tilbakemeldingen.

Informasjon om spørsmål

Sist oppdatert mai 12, 2021 Visninger 2 553 Gjelder for: