Undertexter för svenska filmer visas inte i xbox video

Hej!

Vi hyrde en Johan Falk-film i helgen, och i konsolen är closed captions (textning för hörselskadade) aktiverat. Trots detta visades ingen svensk text under filmens gång. Min fru är döv och är beroende av detta för att kunna se på filmer. Det är likadant för netflix, vi skulle kolla på filmen "snabba cash" som enligt detaljerna har textning på svenska, men märkligt nog textades inte det svenska talet. Kan Microsoft vänligen se över detta, speciellt varför när jag hyr en film för 49 kr inte ens får med svensk text, som jag får när jag hyr en blu-ray film i affären. Där finns alltid textning för hörselskadade med... dåligt!

Senast mjukvaruversionen av xbox one

/Henrik

Question Info

Last updated July 4, 2018 Views 8 Applies to:

I USA är det  Federal Communications Commission (FCC) som till viss del styr detta. Om man tittar på den svenska motsvarigheten till FCC, så är det Post och Telestyrelsen (PTS). Om dem sen har någon ytterligare information om detta, vågar jag dock inte svara på.

Du kan alltid posta i: Xbox Music & Xbox Video on Xbox One Den delen av forumet representeras av officiell personal från Xbox Video Team (endast US). Dem har kanske ett bättre svar än vad jag kan ge och förhoppningsvis ge dig en liten knuff i rätt riktning.

Jag hoppas du finner det svar du söker.

Lycka till!

Did this solve your problem?

Sorry this didn't help.

Great! Thanks for marking this as the answer.

How satisfied are you with this reply?

Thanks for your feedback, it helps us improve the site.

How satisfied are you with this response?

Thanks for your feedback.

Hej!

Jag förstår vad du säger, men jag undrar fortfarande vems ansvar det är att se till att även filmer på xbox video har svensk textning för hörselskadade. Sen undrar jag hur pass vanligt det är med CC för svenska filmer, är detta något som stödjs fullt ut i Europa? Jag har försökt läsa mig till detta i en.wikipedia.org/.../Closed_captioning men utan framgång...

T.ex. denna film cdon.se/.../johan_falk_13%3A_ur_askan_i_elden_(blu-ray)-23739220

Tittar du på omslagets baksida via ovan länk ser du att det mycket tydligt står "textning: svenska för hörselskadade" Då infrastrukturen via CC uppenbarligen verkar finnas i xbox one tycker jag det är anmärkningsvärt varför de texter man kan välja för en film som jag hyr i videoaffären inte "minst" är de samma som jag kan hyra via xbox video, dvs svenska, danska, norska, finska etc.

Tyvärr är det helt omöjligt att hitta någon att klaga hos, detta forum antar jag är det närmaste man kan komma xbox sverige. Hade gärna pratat med de som köper in filmerna och lägger upp dem på xbox video, för att få reda på varför man väljer bort undertexter så som man gör.

Sorry this didn't help.

De filmer eller serier som stöder Closed Caption (CC) ska vara försedda med CC symbolen. Den ska vara utmärkt på informationssidan för den film, eller serie som stöder Closed Captions.

Closed Captions är alltså en ömsesidig funktion, där filmen, eller serien stöds av CC, samt de lokala inställningarna på din konsol.

Sorry this didn't help.

Hej!

Det finns ingen information över huvud taget om undertexter. Inte heller går det att välja undertexter när filmen väl rullar i någon meny, likt det man gör i t.ex. netflix eller blu-ray spelaren. Kollade i hjälptexterna och tydligen görs detta globalt under "inställningar" och där är detta aktiverat.

Tycker det är märkligt att en film som kostar mer att hyra i xbox video än i videobutiken på hörnan saknar både ljudspår och textning. Ofta kan man välja "textning för hörselskadade" eller liknande på en blu-ray, men detta verkar inte finnas i xbox video. Vet inte hur det är i andra videobutiker som t.ex. sf anytime, men det är väldigt fattigt här i alla fall. Och då betalar jag ändå mer än vad butiken på hörnan tar...

Netflix är lika dåligt... där finns det undertexter för hörselskadade på engelska netflix om man väljer engelska undertexter. Men på svenska netflix finns inte undertexter för hörselskadade för svenska filmer. Märkligt...

Sorry this didn't help.

Om du tittar på informations sidan för filmen i fråga, framgår det då någonstans om denna film associeras med CC? En CC logga bör då vara associerad med filmen i fråga.

Sorry this didn't help.