Anslutningsproblem

Hej.

Jag har haft några problem med Xbox Live idag. Matcher avbryts innan de har hunnit börja, eller avbryts en bit in med relativt grova "lag" probem. Detta sedan 10:00 - 11:00 tiden idag. Det har fungerat relativt ok fram till dess. Jag har inte applicerat någon uppdatering eller gjort några förändringar och det fungerade under morgonen. Internet generellt då jag använder PC fungerar ok och som vanligt. Det var också problem med att logga in på Xbox Live överhuvud under en tid idag. Spelen som jag spelat och som fungerar på detta sätt är Mortal Kombat och Street Fighter X Tekken. Eftersom det inte förefaller vara ett ISP relaterat problem för min del i vart fall och då spelen kommer från olika utvecklare och utgivare utan något annat gemensamt än att det rör sig om beat-em up spel, samt att det rör sig om motståndare från många olika nationer, är den temporära slutsatsen att Microsoft är de jag borde diskutera ärendet med.

Jag fyllde i ett formulär för telefonkontakt då de andra alternativen var gråmarkerade som inte tillgängliga och blev uppringd. Jag talade med någon (Elisabeth tror jag?) men samtalet avbröts på grund av dålig mottagning på min mobiltelefon där jag bor. SMS hanterar den, men telefonsamtal oftast endast för korta perioder. Jag föredrar dessutom att hantera dylika ärenden skriftligen och ser inte att det finns någon regel eller överenskommelse som ger vid handen att man skulle vara tvingad att ha ett telefon för att kunna lösa ett dylikt problem med Microsoft.

Lösning? Jag vill endast ha officiell Microsoft respons. Jag vill ha ersättning för förlorad dag eller förlorade dagar och för tiden nedlagd på att lösa problemet.

Hälsningar,

Henrik

Question Info

Last updated July 4, 2018 Views 11 Applies to:

Förefaller fungera nu.

Did this solve your problem?

Sorry this didn't help.

Great! Thanks for marking this as the answer.

How satisfied are you with this reply?

Thanks for your feedback, it helps us improve the site.

How satisfied are you with this response?

Thanks for your feedback.

Hej Henrik!
Bra att det har löst sig för dig. Om du får fortsatta problem, tänk på att alltid kolla Xbox LIVE service status innan du börjar med att felsöka. support.xbox.com/xbox-live-status

Om du stöter på mer problem eller om du undrar över något så är du alltid välkommen att posta här.

Sorry this didn't help.

Okay. Jag tog vägen "Support" - "Xbox LIVE" och hittade inte den där under vare sig "Lösning på att det inte går att ansluta till Xbox LIVE" eller "Problem med anslutningshastighet eller nedkopplingar".

Problemen med "lag" gjorde viss skillnad mellan nationalitet. Den med svensk flagga som jag spelade mot fungerade t. ex. i det närmaste utan problem och bättre än i princip alla andra med annan flagga, en av de finska gick att spela igenom till skillnad från majoriteten av dem. Detta, tillsammans med att internet i övrigt från olika delar av världen fungerade felfritt när jag surfade, är anledningen till att jag drog slutsatsen att problemet mindre sannolikt låg någonstans i mitt nät eller hos min eller de andras ISP/-'s utan kanske då hellre hos Microsoft.

Beror problemet på Microsoft/Xbox LIVE så vill jag fortfarande givetvis ha någon form av kompensation för den tid som försvann och för den tid jag lade ned på det. Det vill jag under alla omständigheter, men jag vänder mig någon annanstans med anspråk om detta inte är fallet.

Sorry this didn't help.

Godmorgon Henrik!
Inledningsvis vill jag säga att vi som deltar här på "Generell Xbox forum för Sverige" tillhör inte Microsoft utan är Xbox användare som vill bidra lite extra i form av hjälp och tips kring det som rör konsollen och Xbox LIVE.

Du beskriver att du har problem med "lag". Att man "laggar" i ett spel beror som regel ofta på flera olika faktorer men allting kan sammanfattas av svarstider s.k. Ping (hur lång tid det tar att få ett automatiskt svar på ett skickat meddelande). Tiden kan minska eller öka beorende av tid på dygnet när nätet belastas mer eller mindre. Bandbredden har till viss del en påverkan när det gäller spel och lag. Om du använder en trådlös uppkoppling så ökar svarstiderna eftersom en trådlös anslutning är betydligt känsligare för störningar som påverkar den trådlösa förbindelsen mellan Xboxen och routen. För bästa spelupplevelse rekomenderar man som regel alltid en trådad anslutning med Ethernet kabel. En router kan vara bättre eller mindre anpassad för hur den hanterar information när du exempelvis spelar spel på din Xbox. Mobilt internet blir alltmer populärt och många väljer detta istället för det mer traditionella markbundna alternativet. Mobilt internet är ännu inte riktigt anpassat för att spela spel över internet med. 

[quote user="Naw Othree"]Problemen med "lag" gjorde viss skillnad mellan nationalitet. Den med svensk flagga som jag spelade mot fungerade t. ex. i det närmaste utan problem och bättre än i princip alla andra med annan flagga, en av de finska gick att spela igenom till skillnad från majoriteten av dem[/quote] Många spel använder sig av nätverks arkitekturen P2P (peer-to-peer network). Enkelt kan man sammanfatta det som att vilken spelare som helst (oavsett land) som matchar kriterierna för att bli värd (host) för en match agerar klient eller server för andra som kopplar upp sig i samma match. Så matchas du mot en svensk som "hostar" en match så blir som regel svarstiderna betydligt bättre än om du matchas mot någon i ex. USA. Många spel matchas (automatisk eller manuellt) efter bästa förmåga och tar hänsyn till dessa parametrar.

[quote user="Naw Othree"]Detta, tillsammans med att internet i övrigt från olika delar av världen fungerade felfritt när jag surfade[/quote] Xbox LIVE kräver mer bandbredd än om du t.ex. surfar, streamar film eller spelar spel för den delen på din PC eller Mac. Jag vet att en del i ex. USA har problem med Netflix via Xbox LIVE samtidigt som tjänster fungerar klanderfritt ifall dom använder sin dator för samma tjänst.

Lite tips på vad du kan försöka göra för att förbättra svarstiderna.
Om du använder en trådlös anslutning bör du kanske överväga den mer traditionella "trådade" alternativet.
Se till att din router's firmware (mjukvara) är uppdaterad med den senaste versionen.
Din router hanterar bl.a.portar (öppnar/stänger) som Xbox LIVE tjänsten använder sig av. Även om detta inte påverkar "lag" i sig så kan det vara klokt att se över vilka funktioner i din router som aktiverade för att hantera portar mellan olika enheter. Börja med att kontrollera att UPnP är aktiverad på din router.

Posta tillbaka och berätta hur det går eller om du har fler funderingar.

Sorry this didn't help.

Hej.

Det fanns inga andra vägar att skriftligen kontakta Microsoft via denna site för support i detta ärende. Av "Guide to Xbox.com Forums" framgår att det visst kan förhålla sig så att man kan vara Microsoft personal. Detta var det enda riktiga argumentet att välja för kontakt i det avseendet. Av min ursprungliga framställning framgår tydligt att jag bara vill ha officiell Microsoft respons. Jag ber dig att inte lägga in ytterligare poster och förstöra tråden och kasta bort ännu mer av min tid. Vill jag ha kontakt med gissande mithra's som jag inte har något avtal med så säger jag till.

Sorry this didn't help.

Hej Henrik!
Om du endast nöjer dig med att komma i kontakt med den officiella Xbox LIVE supporten har du kommit helt fel. Det är riktigt att det finns officiell support personal från Microsoft på dessa forum. Dessa support agenter hanterar dock inte ärenden som har med kompensation att göra och i synnerhet inte regionsbundna sådana. Eftersom ditt ärende handlar om att du kräver någon form av kompensation så är det tyvärr så att du måste vända dig till Xbox LIVE support Sverige.

Xbox LIVE support Sverige
Öppettider:
Måndag-Fredag: 08:00 - 21:00
Lördag: 08:00 - 19:00
Söndag: 09:00 - 17:00

Telefon:
 08 58 53 65 24

Lycka till Henrik!

Sorry this didn't help.

Hej. Jag tycker att du kanske bör uppsöka läkare för att få din dyslexi kontrollerad. Vänligen förstör inte tråden i ännu större utsträckning med ytterligare kommentarer.

Sorry this didn't help.

Men i slutet.. Så äre nog ingen som bryr sig ändån. :)

Sorry this didn't help.