Sådan installeres Windows 10 fra bunden af

I nogen tilfælde, er man nød til at installere sin Windows forfra, hvis der f.eks. er nogle fejl som ellers ikke kan løses på andre måder.

Det kan f.eks. også være at man vil have ryddet op i som computer og give den et nyt liv :-)

I Windows 10 er der også en mulighed for at ligge en ny installation ovenpå hvor efter ens programmer osv. kommer med over. Dette rydder bare ikke så godt op, som en formatering da en masse "skrammel" kan flyttes med over.

Hvis du vil ligge en ny kopi oven på, så vælg Opgrader denne computer i programmet som hentes herunder.

Sådan installeres Windows 10 på ny

Opret installationsmediet

Du skal hente Windows 10 installationsfilerne herfra: http://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Selve Media Creation Toolét som opretter installations mediet kan hentes herfra direkte: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Henter Windows 10 1607.

UPDATE: henter Windows 10 1703 nu Creators Update

Her er så hvordan du opretter et USB medie igennem programmet:

1. Indsæt en tom USB i computeren, minimum en på 4 Gb.

2. Start programmet som er hentet

3. Under Hvad vil du foretage dig vælg Opret installationsmedier til en anden computer -> næste

4. Under Vælg sprog, arkitektur og udgave -> næste

5. Under Vælg, hvilket medie du vil bruge vælg USB flashdrev

6. Under Vælg et USB-flashdrev vælg den USB du vil bruge -> næste

7. Herefter oprettes USBén med Windows 10 installationsfilerne.

Du kan altid også gemme en .ISO fil så du har en backup af installationsfilerne.

Herefter isætter du USBén i computeren og trykker på F8 (kan dog være forskellig fra PC til PC, tjek vejledningen eller længere nede (guide per. 18/04-2017)) for at få Boot menuen frem. Her skulle USB nøglen meget gerne dukke frem, hvorefter du bruger pile tasterne op/ned og vælger USBén med ENTER.

Herefter dukker der en tekst op ala dette: "Tryk på en tast for at starte fra...." hvorefter du trykker på en tilfældig tast på tastaturet og installations programmet til Windows 10 starter.

På første skærm du ser, skal du vælge sprog som du vil bruge hvorefter du trykke på Next.

Herefter tryk på Install now.

Under hvilken type installation vil du bruge, vælger du Custom.

Nu vil du se partitionere på harddisken. Marker den Windows skal installeres på (typisk den med flest Gb plads) og formater denne partition - Formatering sletter alt, hvis muligt, gem alt du ikke vil miste!

N.B Du kan også slette alle partitionere, du skal nok tykke på More, før denne funktion kommer frem.

Herefter står der Unallocated Space, og du trykker på New og opretter en ny partition (med den størrelse den selv vælger) og du får herefter en besked frem hvor der står en system partition oprettes, her trykker du OK.

Herefter marker den største partition Windows 10 skal installeres på, og du trykke på Next hvorefter installationen går igang.

P.S Efter dette punkt, skal DVD/USB´en tage ud af computeren, så vi er sikre på at installationen ikke starter igen!

P.S Hvis du bliver spurgt om en produktnøgle, skal du springe dette over, da Windows 10 selv skulle aktiveres hvis du har opgraderet til Windows 10 på den pågældende computer fra Windows 7/8.

Hvis du har en produktnøgle til Windows 10, skal du indtaste den i feltet.

Her kan der læses lidt mere om aktivering i Windows 10:

Aktiverings metoderne i Windows 10

Sådan virker den gratis Windows 10 licens når du har opgraderet fra Windows 7/8

Sådan linker du din gratis Windows 10 licens (Digital rettighed) til din Microsoft Konto

Hvornår kan en Windows licens flyttes til en anden computer mm.

Herefter kommer alt det sædvanlige angående opsætning, Microsoft konto mm. dukke frem.

Herefter skal du nok ind på producentens hjemmeside og hente driverne til f.eks. netkortet mm. hvis de ikke virker efter installationen.

Boot menu reference liste (per. 18/04-2017)

Manufacturer Type Models Boot Menu Boot Once BIOS/UEFI Key Change Priority
Acer     Esc, F12, F9   Del, F2  
Acer netbook Aspire One zg5, zg8 F12   F2  
Acer netbook Aspire Timeline F12   F2  
Acer netbook Aspire v3, v5, v7 F12 The "F12 Boot Menu" must be enabled in BIOS. It is disabled by default. F2  
Apple   After 2006 Option      
Asus desktop   F8   F9  
Asus laptop VivoBook f200ca, f202e, q200e, s200e, s400ca, s500ca, u38n, v500ca, v550ca, v551, x200ca, x202e, x550ca, z202e Esc   Delete  
Asus laptop N550JV, N750JV, N550LF, Rog g750jh, Rog g750jw, Rog g750jx Esc Disable "Fast Boot" and "Secure Boot Control" in order to boot from MBR formatted media. F2  
Asus laptop Zenbook Infinity ux301, Infinity ux301la, Prime ux31a, Prime ux32vd, R509C, Taichi 21, Touch u500vz, Transformer Book TX300 Esc Disable "Fast Boot" and "Secure Boot Control" in order to boot from MBR formatted media. F2  
Asus notebook k25f, k35e, k34u, k35u, k43u, k46cb, k52f, k53e, k55a, k60ij, k70ab, k72f, k73e, k73s, k84l, k93sm, k93sv, k95vb, k501, k601, R503C, x32a, x35u, x54c, x61g, x64c, x64v, x75a, x83v, x83vb, x90, x93sv, x95gl, x101ch, x102ba, x200ca, x202e, x301a, x401a, x401u, x501a, x502c, x750ja F8   DEL  
Asus netbook Eee PC 1015, 1025c Esc   F2 Boot Tab, Boot Device Priority, 1st Boot Device, Removable Device, F10
Compaq   Presario Esc, F9   F10 BIOS "Advanced Tab", Boot Order
Dell desktop Dimension, Inspiron, Latitude, Optiplex F12 Select "USB Flash Drive". F2  
Dell desktop Alienware Aurora, Inspiron One 20, Inspiron 23 Touch, Inspiron 620, 630, 650, 660s, Inspiron 3000, X51, XPS 8300, XPS 8500, XPS 8700, XPS 18 Touch, XPS 27 Touch F12 Select "USB Flash Drive". F2  
Dell desktop Inspiron One 2020, 2305, 2320, 2330 All-In-One F12 Select "USB Flash Drive". F2  
Dell laptop Inspiron 11 3000 series touch, 14z Ultrabook, 14 7000 series touch, 15z Ultrabook touch, 15 7000 series touch, 17 7000 series touch F12 Select "USB Storage Device" F2 Settings->General->Boot Sequence->"USB Storage Device", then up arrow, [Apply]--[Exit]
Dell laptop Inspiron 14R non-touch, 15 non-touch, 15R non-touch, 17 non-touch, 17R non-touch F12 Select "USB Storage Device" F2 Settings->General->Boot Sequence->"USB Storage Device", then up arrow, [Apply]--[Exit]
Dell laptop Latitude c400, c600, c640, d610, d620, d630, d830, e5520, e6320, e6400, e6410, e6420, e6430, e6500, e6520, 6430u Ultrabook, x300 F12 Select "USB Storage Device" from boot menu. F2  
Dell laptop Precision m3800, m4400, m4700, m4800, m6500, m6600, m6700, m6800 F12 Select "USB Storage Device" from boot menu. F2  
Dell laptop Alienware 14, Alienware 17, Alienware 18, XPS 11 2-in-1, XPS 12 2-in-1, XPS 13, XPS 14 Ultrabook, XPS 15 Touch, F12 Select "USB Storage Device" from boot menu. F2  
eMachines     F12   Tab, Del  
Fujitsu     F12   F2  
HP generic   Esc, F9   Esc, F10, F1  
HP desktop Pavilion Media Center a1477c Esc   F10 BIOS "Advanced" tab, Boot Order, Move "USB Device" before "Hard Drive"
HP desktop Pavilion 23 All In One Esc Select boot media from the menu. F10 UEFI/BIOS "Advanced" tab, Boot Order, Move "USB Device" before "Hard Drive". For non-UEFI media, disable secure boot and enable legacy support.
HP desktop Pavilion Elite e9000, e9120y, e9150t, e9220y, e9280t Esc, F9   F10  
HP desktop Pavilion g6 and g7 Esc   F10 UEFI/BIOS "Advanced" tab, Boot Order, Move "USB Device" before "Hard Drive"
HP desktop Pavilion HPE PC, h8-1287c Esc Then F9 for "Boot Menu" Esc F10, Storage tab, Boot Order, Legacy Boot Sources
HP desktop Pavilion PC, p6 2317c Esc Then F9 for "Boot Menu" Esc F10, Storage tab, Boot Order, Legacy Boot Sources
HP desktop Pavilion PC, p7 1297cb Esc Then F9 for "Boot Menu" Esc F10, Storage tab, Boot Order, Legacy Boot Sources
HP desktop TouchSmart 520 PC Esc Then F9 for "Boot Menu" Esc F10, Storage tab, Boot Order, Legacy Boot Sources
HP laptop 2000 Esc Then F9 for "Boot Menu". Select "Patriot Memory" on the Boot Option Menu. Esc Then F10, Storage tab, Boot Order, Legacy Boot Sources
HP notebook Pavilion g4 Esc   F10 BIOS "Advanced" tab, Boot Order, Move "USB Device" before "Hard Drive"
HP notebook ENVY x2, m4, m4-1015dx, m4-1115dx, sleekbook m6, m6-1105dx, m6-1205dx, m6-k015dx, m6-k025dx, touchsmart m7 Esc Then F9 for "Boot Menu" Esc Then F10, Storage tab, Boot Order, Legacy Boot Sources
HP notebook Envy, dv6 and dv7 PC, dv9700, Spectre 14, Spectre 13 Esc Then F9 for "Boot Menu" Esc Then F10, Storage tab, Boot Order, Legacy Boot Sources
HP notebook 2000 - 2a20nr, 2a53ca, 2b16nr, 2b89wm, 2c29wm, 2d29wm Esc Then F9 for "Boot Menu" Esc Then F10, Storage tab, Boot Order, Legacy Boot Sources
HP notebook Probook 4520s, 4525s, 4540s, 4545s, 5220m, 5310m, 5330m, 5660b, 5670b Esc   F10 BIOS "Advanced" tab, Boot Order, Move "USB Device" before "Hard Drive"
HP tower Pavilion a410n Esc   F1 BIOS "Boot" tab, Boot Device Priority, Hard Drive Boot Priority, Move "USB-HDD0" up to #1 position.
Intel     F10      
Lenovo desktop   F12, F8, F10   F1, F2  
Lenovo laptop   F12   F1, F2  
Lenovo laptop ThinkPad edge, e431, e531, e545, helix, l440, l540, s431, t440s, t540p, twist, w510, w520, w530, w540, x140, x220, x230, x240, X1 carbon F12   F1  
Lenovo laptop IdeaPad s300, u110, u310 Touch, u410, u510, y500, y510, yoga 11, yoga 13, z500 Novo button Small button on the side next to the power button. Novo button Small button on the side next to the power button.
Lenovo laptop IdeaPad P500 F12 or Fn + F11   F2  
Lenovo netbook IdeaPad S10-3 F12   F2  
Lenovo notebook g460, g470, g475, g480, g485 F12   F2  
NEC     F5   F2  
Packard Bell     F8   F1, Del  
Samsung     F12, Esc      
Samsung netbook NC10 Esc   F2 Boot Tab, Select "Boot Device Priority", Press Return, Up/Down to Highlight, F6/F5 to change priority.
Samsung notebook np300e5c, np300e5e, np350v5c, np355v5c, np365e5c, np550p5c Esc   F2 Boot Tab, Select "Boot Device Priority", Press Return, Up/Down to Highlight, F6/F5 to change priority.
Samsung ultrabook Series 5 Ultra, Series 7 Chronos, Series 9 Ultrabook Esc Note that you must first disable fast boot in BIOS/UEFI to boot from a USB drive. F2 Boot Tab, Select "Boot Device Priority", Press Return, Up/Down to Highlight, F6/F5 to change priority.
Samsung ultrabook Ativ Book 2, 8, 9 F2 Note that you must first disable fast boot in BIOS/UEFI to boot from a USB drive or use the F2 boot menu. F10 Boot Tab, Select "Boot Device Priority", Press Return, Up/Down to Highlight, F6/F5 to change priority.
Sharp         F2  
Sony   VAIO Duo, Pro, Flip, Tap, Fit assist button   assist button  
Sony   VAIO, PCG, VGN F11   F1, F2, F3  
Sony   VGN Esc, F10   F2 BIOS "BOOT" section, "External Device Boot" enabled
Toshiba laptop Kira, Kirabook 13, Ultrabook F12   F2  
Toshiba laptop Qosmio g30, g35, g40, g50 F12   F2  
Toshiba laptop Qosmio x70, x75, x500, x505, x870, x875, x880 F12   F2  
Toshiba   Protege, Satellite, Tecra F12   F1, Esc  
Toshiba   Equium F12   F12  

Var denne diskussion nyttig?

Vi er kede af, at dette ikke hjalp.

Godt! Tak for din feedback.

Hvor tilfreds er du med denne diskussion?

Tak for din feedback – den hjælper os med at forbedre webstedet.

Hvor tilfreds er du med denne diskussion?

Tak for din feedback.

* Prøv et lavere sidenummer.

* Indtast kun numre.

* Indtast kun numre.

Jeg har gjort det her mindst 3 gange, har lige fået ny ssd og jeg har startet helt fra ny. Så virker det fint første boot og windows kører. (Det er win10 Home btw) Men hver gang jeg opdaterer drivers, windows defender osv. Så ved den første genstart virker det ikke mere. Den viser bare sort skærm når jeg starter min computer op. Ved ikke hvad der er problem med den. Kan du hjælpe?

29 personer syntes, at dette svar var nyttigt

·

Var dette svar nyttigt?

Hvor tilfreds er du med dette svar?

Tak for din feedback.

Hej,

Hvilken PC model er det? Det kan være det/driverne som driller. Set før.

Best,

Michael Morten Sonne
Denmark

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

Hej Michael og godt nytår.

jeg sidder og følger din guide, ( 13% i oprettelse af medie) da jeg efter flere forgæves forsøg med freshwindowsinstall og andet, vil reinstallere win 10 på en ældre lenovo laptop.

jeg undre mig over at du skrive man skal hente filerne. det tool du henviser til laver jo selv en download af filerne.

mvh René Larsen

15 personer syntes, at dette svar var nyttigt

·

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

Hej,

Godt nytår :-)

En ældre PC, puha - det kan drille..

Ja, det er rigtigt jeg skriver det. Der er nok bare den måde man skriver det på, folk er forskellige.. 

Best,

Michael Morten Sonne
Denmark

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

Okay og tak for guiden, det lykkedes at lave en USB boot, og pc kører igen.

Mvh René 

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

Hej René,

Det var så lidt ;-)

Best,

Michael Morten Sonne
Denmark

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

Udfra hvad jeg har hørt aktiveres windows når du har geninstalleret Windows, med dette værktøj, automatisk ved at genkende din computers hardware. Jeg har skiftet en af mine harddiske ud med en SSD siden jeg opgraderede til windows 10. Ville windows stadig kunne genkende min pc hvis jeg geninstallere windows med dette værktøj?

9 personer syntes, at dette svar var nyttigt

·

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

Hej Laurits

Hvis din digitale Windows 10 licens er linket til din MS-konto, burde det ikke være et problem

Check det således:

1. Åbn Indstillinger og klik på Opdatering og sikkerhed.
2. Klik på Aktivering. Her vil du til højre se flg. tekst "Windows er aktiveret med en digital licens, der er linket til din Microsoft-konto". Hvis det er teksten, så er din licens knyttet til din MS-konto. Du skal ikke gøre mere.

Efter store hardwareændringer *) kan du aktivere licensen som følgende:

1. Åbn Indstillinger og klik på Opdatering og sikkerhed.
2. Klik på Aktivering. Hvis din W10 ikke er aktiveret, og du ser knappen Fejlfinding nederst til højre så ...
3. Klik på Fejlfinding for at åbne Windows 10´s aktivering fejlfinding og få din kopi af W10 aktiveret.
4. Hvis fejlfindingen ikke kan aktivere din W10 igen, vil du se et link med teksten: "Jeg skiftede hardware på denne enhed for nylig".
5. Klik på "Jeg har ændret hardware på denne enhed for nylig" for at se en side, hvor du skal indtaste din Microsoft kontos email adresse samt adgangskoden.
6. Du skal vælge din W10 pc på listen af enheder og bruge afkrydsningsfeltet "Dette er den enhed, jeg bruger lige nu".
7. Klik derefter på knappen Aktiver for at aktivere din W10.

*) Også hvis du skifter motherboard

Med venlig hilsen

PerhapsPW

Founder of Spywarefri.dk (2002)
Member of Alliance of Security Analysis Professionals™ and ICSC

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

Hej,

Ja det er korrekt, samme med det PerhapsPW skriver :-)

Windows aktiveringen er kort sagt "linket" til bundkortet, da det som så er "computeren" i sin helhed. Du kan læse mere om det her: https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_10-windows_install/hvordan-fungere-den-gratis-windows-10-licens/4c436aaa-a9b1-4ce7-a187-c1238476ea15

Her er hvordan din licens linkes hvis den ikke er det: https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_10-windows_install/s%C3%A5dan-linker-du-din-windows-10-licens-til/f8e1d157-5343-4932-9cc7-e9fae54fa07d

ellers er du velkommentil at spørge.

Best,

Michael Morten Sonne
Denmark

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

Hej

Tak for det hurtige svar.

Jeg er stadig lidt i tvivl om hvorvidt mit windows er forbundet med min microsoft konto.

PerhapsPW skriver at der under indstillinger, opdatering og sikkerhed, aktivering burde stå:

"Windows er aktiveret med en digital licens, der er linket til din Microsoft-konto"

Jeg har tjekket og på min pc står der: Windows 10 på denne enhed er aktiveret med en digital rettighed.

Altså står der ikke noget om at den er linket til en microsoft konto. Hvilket forvirrer mig lidt.

I linket du henviste til står der at når man bruger en microsoft konto til at logge ind med (hvilket jeg gør) bliver windows automatisk linket til din konto.

("Du behøver ikke at gøre noget selv hvis du bruger en Microsoft konto til at logge på Windows 10 med. Ifølge Microsoft, når du bruger en Microsoft-konto til at logge på Windows 10 vil den digitale licens automatisk blive knyttet til din Microsoft-konto. Smart, du behøver ikke at gøre noget!")

Altså burde mit windows være linket til min konto. Hvis jeg logger ind på min microsoft konto kan jeg under, mine enheder, se navnet på min laptop samt dens serienummer og at den køre Windows 10 Home. Hvilket jeg antager bekræfter at windows er linket til min microsoft konto?

På forhånd tak

Var dette svar nyttigt?

Tak for din feedback.

* Indtast kun numre.

* Indtast kun numre.

Diskussionsoplysninger

Senest opdateret januar 30, 2021 Visninger 15.971 Gælder for: