Felsökning hjälpte inte för problemet att ethernet saknar giltig ip-konfiguration

Hej

Bor i andra hand i en lägenhet i en Brf som har gemensamt nätverk som All Tele installerat.  När förstahandshyresgästens dator kopplas till tp-kabeln så funkar internet men inte när jag kopplar kabeln till min dator. Det jag behöver hjälp med är alltså att checka av att min dator inte är felaktig utan det är något med nätverkskonfigurationen.

 

En dator kan alltså få internet (1:handsgästen) dvs det är inget fel på kablar etc från ISP (Alltele) till lgh och tp-kabeln. Har gått igenom Windows hjälp-guide "Varför kan jag inte ansluta till ett nätverk?" (som hittades under Windows hjälp och support). Felsökningsguiderna (felsöka nätverk, internetanslutning och närverkskortet, rensa DNS mm) får samma meddelande vilket är "ethernet saknar giltig ip-konfiguration". Det står att närverket för Ethernet är oidentifierat och begränsat. Min dator är en bärbar som fungerat utan krångel, däribland även att ansluta till ett flertal nätverk via tp-kabel. Allt detta tolkar jag från guiden att då har jag kontakt med nätverket men får inte en IP-adress tilldelad. Alltså att min dator är det inget fel på, kan jag ha fel eller missat nått?

Hej Emil!

Det är ju svårt för oss att veta exakt hur det fungerar i huset där du bor men det är vanligt att internetleverantörer bara delar ut en IP-adress och har väl en dator fått den IP-adressen så får inte någon annan dator den innan lånetiden för IP-adressen har gått ut. När man har flera datorer som ska anslutas använder man en router för att slippa sådana problem (då kommer routern att få den enda IP-adressen och sedan låter routern flera datorer använda den IP-adressen).

Har du någon mer fråga?
Ovanstående är mina egna åsikter/förslag. Jag jobbar inte för Microsoft.

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej igen!

Har tagit omtag på detta problem som jag hade förra hösten. Samma problem, på min dator står det begränsat nätverk för anslutning med kabel till internet-uttaget. Tog hem en jobb-dator och fungerade på direkten.

Teorin om att det skulle vara en ip adress med lånetid kan inte stämma då, tänker jag. Vad kan det annars vara?

Mvh Emil

12 personer hade nytta av det här svaret

·

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej!

Starta Kommandotolken och skriv (avsluta med Enter):

ipconfig

Vad står det på raden som börjar med IPv4-adress?

Om det står som står där börjar med 169 så får datorn ingen IP-adress av routern. Det kan bero på fel på datorns nätverkskort inkl. kontakten, drivrutiner mm i datorn, nätverkskabeln, kontakten i routern eller routern. Hårdvarufel testar man enklast fram till genom utbyte av de inblandade delarna.

Återkom gärna med hur det går.

Ovanstående är mina egna åsikter/förslag. Jag jobbar inte för Microsoft.

4 personer hade nytta av det här svaret

·

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej

Jag har stött på samma problem och när jag skriver in ipconfig i CMD ser jag att min IPv4 address börjar med 169.
Mitt wi-fi funkar utan problem men jag antar att det är min router som inte fungerar som den ska.
Om du vet vad jag bör göra för att fixa detta problem skulle jag vara väldigt tacksam.

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Visade sig att det var nätverkskortet i datorn som var slut. Ethernet porten funka inte och trådlöst fungerade det visserligen till en början via routern men kontakten försvann och kom tillbaka då och då. 

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Vad bör jag göra då?

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Hej!

Du behöver kolla de delar som det kan vara fel på, datorns nätverkskort inkl. kontakten, drivrutiner mm i datorn, nätverkskabeln, kontakten i routern eller routern. Hårdvarufel testar man enklast fram till genom utbyte av de inblandade delarna.

När uppstod problemet?

Vad skedde vid datorn innan problemet började, t ex uppdatering, (av)installation?

Ovanstående är mina egna åsikter/förslag. Jag jobbar inte för Microsoft.

33 personer hade nytta av det här svaret

·

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

 
 

Fråga om info


Senast uppdaterat januari 15, 2023 Visningar 7 455 Gäller: