Kan jag göra en ren installation av Windows 10 efter uppgradering?

Efter gratisuppgraderingen, hur gör jag en ren installation av Windows 10?
Answer
Answer

Efter din enhet har uppgraderats till Windows 10 genom uppgraderingerbjudansdet så aktiveras Windows automatiskt.

Denna Windows 10 aktiveringsservice registrerar din dators hårdvara och vilken tidigare version som var installerad.  Du kan kontrollera att denna process har slutförts korrekt genom att se aktiveringsstatus på detta sätt. Välj Inställningar, Uppdatering och säkerhet och slutligen Aktivering

Efter det att Windows är uppgraderat till Windows 10 och är aktiverat, så kan du göra en ren installation (boota från media och installera Windows 10) av samma version av Windows 10 utan att behöva en produktnyckel

  1. Kontrollera först att din dator är aktiverad (Inställningar --> Uppdatering och Säkerhet --> Aktivering)
  2. Skapa ditt installationsmedia för att göra den rena installationen på denna länk.
  3. Hoppa över produktnyckeln i Windows 10 setup. Windows 10 kommer automatiskt att aktiveras online på enheten. Möjligheten att hoppa över nyckeln gäller endast när installationsmedia bootas.

Onlineaktiveringen kommer att ske automatiskt efter en ren installation av Windows 10 om datorn haft en uppgraderad och aktiverad Windows 10 installation tidigare.  Detta gäller för samma version av Windows 10 som tidigare aktiverades och registerades på datorns hårdvara.

Om du följt de steg som listats ovan och har aktiveringsproblem, så kan detta vara ett serverrproblem som diskuteras här:

Windows 10 ber mig ansluta till nätet för att registrera trots att jag är ansluten

Vi arbetar just nu på en lösning så vi ber dig avvakta tills problem lösts.

Om aktiveringsstatuset säger "Anslut till Internet....", starta inte en ren installation av Windows 10 förrän aktiveringer är lyckad. Vissa datorer har haft problem med aktiveringen på grund av ett serverproblem som tas upp här:

Windows 10 ber mig ansluta till Internet för att aktivera men jag är redan ansluten

Vad händer om jag ändrar något i min Windows 10 dators hårdvarukonfiguration?

Om du gör större ändringar på din dator som kör Windows 10 (till exempel ett moderkortsbyte) så kan Windows behöva gör en omaktivering av licensen.  Detta fungerar på samma sätt som äldre Windowsversioner (Windows 7, 8/8.1). Gratisuppgraderingen gäller inte längre om datorns hårdvara förändras så pass mycket att detta triggar en omaktivering.

Om du fick svar på dina frågor, markera gärna i tråden att ärendet är löst.

9 personer hade nytta av det här svaret

·

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

Answer
Answer

Jag tänkte formatera om datorn och partitionera om de diskar som finns på datorn och samtidigt uppdatera till Windows 10 (har 8.1 nu).

I vilken ordning är det enklast att göra detta, bör jag först uppgradera till W10 och sen formatera eller är det enklare att formatera först och sen uppgradera till W10?

Mvh Melina

Hej Melina!

Eftersom Windows 10 brukar fungera bäst efter en ren installation av det så föreslår jag detta:

Uppgradera befintlig Windows 8.1 till Windows 10 antingen via Windows Update eller ISO-fil.

Se till att Windows 10 blir aktiverad (Inställningar - Uppdateringar och säkerhet - Aktivera).

En ren installation av Windows 10 och under installationen tar du bort och skapar de partitioner du vill.

Däremot om du får krångel med uppgraderingen så att den misslyckas kan det vara snabbare att göra en ren installation av Windows 8.1 för att sen uppgradera till Windows 10 än att hålla på och åtgärda uppgraderingsproblemen.

Ovanstående är mina egna åsikter/förslag. Jag jobbar inte för Microsoft.

4 personer hade nytta av det här svaret

·

Hade du nytta av det här svaret?

Detta hjälpte tyvärr inte.

Bra! Tack för din feedback.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback, detta hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Hur nöjd är du med detta svar?

Tack för din feedback.

 
 

Fråga om info


Senast uppdaterat mars 16, 2024 Visningar 9 405 Gäller: